Kanin grabb har blivit ensam

cikoria

Trådstartare
I tisdags låg våran kanins brorsa död i buren ute . Våra pojkar är 5 år och okastrerade, väldigt tama.
Kola som lever fick flytta in i stallet och fixade galler till boxdörren så han kan se allt som händer han äter som vanligt.
Satt in en radio i stallet på väldigt låg volym,
Och på kvällar och nätterna har han fått sällskap av våran birmahona (katt) som är 10 år och han alltid varit väldigt intresserad av. Hon är inte i boxen utan strax utanför boxen och har sovplats strax utanför.
Klarar han av att vara själv eller dör de av sorg som någon har sagt till mig. Och hur gamla blir kaniner? Han är av korsning och ganska liten.

Sv: Kanin grabb har blivit ensam

Om de trivs som ensamma eller inte är helt individuellt. Vissa kan absolut inte leva med en annan kanin, andra tycker det är trist utan. Hur verkar han nu? Äter och dricker han som han ska? Skuttar runt? Helt ärligt så tror jag inte han har något vidare sällskap av en katt. En katt är en katt, inte en artfrände. Har ni testat att sätta honom med en annan kanin? Ung hane? Finns det ingen möjlighet att kastrera honom och sätta honom tillsammans med en hona om det inte fungerar med en kaninhane? Jag tycker det är synd att döma djur till ensamhet innan man testat allt, speciellt om dom är vana vid en artfrändes sällskap.

Jag och min bror hade tidigare två kaniner som var bröder. De sprang runt och försökte kastrera varandra så vi spärrade av buren så de fick en varsin halva. Efter fyra år dog brorsans kanin medans min levde tills den blev 13 år! Detta var utekaniner. Det är nog individuellt det där men min klarade sig galant. Han hade ibland sällskap av grannens katt.

Vad skönt att jag fått svar. Kola han hoppar runt i buren och både äter och dricker som vanligt, läste någon stanns att det inte är säkert att de klarar av att bli kastrerade men när jag läst här så finns det ju många som har gjort det. Runt om i min dotters bekant skaps krets köper folk kaniner till sina barn och de blir bara ett till tre år så jag var osäker om det är en gammal herre jag har.
Tänkte med katten att då blir han ju inte helt ensam och han har gjort sig en liggplats i närheten av henne och inte i huset, han har en stor hög med hö han ligger på.
Katten ligger i sin korg. När jag är i stallet får han vara lös om ingen häst är inne och ser han katten hoppar han efter henne direkt,
Har funderat på att köpa en ny kompis men det känns fel jusst nu för den 26/9 åker familjen utomlands en vecka.
Har en jobbarkompis som föder upp kaniner har runt 250 st så där borde jag kunna få pröva mig fram till att skaffa ett lämpligt sällskap men ska min kastreras först? för är det lämpligat att skaffa en hona eller hane?

Att din hane gick ihop med sin bror är oerhört sällsynt och i de fall hane + hane går bra är det just bröder som aldrig skiljts åt som går bra. Att sätta ihop honom med en hane nu skulle förmodligen aldrig fungera. Så ja, kastrera honom och skaffa sedan en hona till honom om du vill ha dem ihop. Kaniner som bara lever i max 3 år kan inte ha varit särskilt friska eller fått bra mat. Vanligt är att kaniner lever i 6-9 år och med ett sunt liv ändå upp till 13 år.

Hade själv förut 3 kaniner(mamma, pappa och en unge).
Tyvärr tog räven min systers kanin(mamman) och skrämde iväg min älskade kanin Putte(pappan). Va i våras men jag saknar honom fortfarande. Men iaf så blev deras långhåriga unge tuffsan kvar ensam. Hon har nästan aldrig varit ensam och så får hon helt plötsligt bo helt ensam. Hon var väldigt deprimerad första tiden, men nu är det bättre. Fast hon har blivit lite mer aggresiv nästan faktiskt... Har bara tid med henne varannan vecka(mina föräldrar är skilda) min syster skiter i henne även fast det bara är hon som vill ha kvar tuffsan:mad:
Jaja, jag tror att om du är väldigt mkt med din kanin så är det nog inga problem:)

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama