kanin , blod i urinet

NagelacksBeroende

Trådstartare
min kompis kanin har blod i urinet... hon fick det idag.
någon som vet vad det kan vara ?

har läst att det kan vara cancer i livmodern. någon som har haft det på sin kanin ?
finns det någon annan symtom än blod i urinet ?

står att det också kan vara urinvägsinfektion...

hon ska ringa veterinär ...

men .. är tacksam för svar här.

Sv: kanin , blod i urinet

Ja, det troligaste är nog att det är en urinvägsinfektion. Ge vitlök och kontakta veterinär.
Du har inte gett henne råa rödbetor? Då blir också urinen röd.

nepp, hon har inte gett några rödbetor..

finns det något annat sätt man kan se om det är urinvägsinfektion ?
"hur" ska man ge vitlök ? skala en klyfta och lägga in ? : S

Antingen ger du den pressad i dricksvattnet eller så provar du att skala den och ge den som den är. Mina kaniner tycker det är supergott.
Lycka till.

Om hon inte har gett henne massor med morötter :b då kan blodet färgas.
Men ring veterinär för säkerhetskull!

NagelacksBeroende skrev:
okej.. tack för tipset !
ska man ge en hel klyfta .. ? det kan inte vara för stakt elr så.. ?
Jadå du kan bjuda en hel klyfta. Neej, jag tror inte det kan bli för starkt, mina har i alla fall aldrig reagerat. De äter så mycket de känner att de behöver, inte mer.

Gräs då ? Menar om hon gett den färskt gräs/maskrosor ? Då bli urinen rödfärgad. Canser i livmodern ger inte blod i urinen utan det är blödning från slidan som de flesta misstolkar som blod i urinen. Men som sagt, ska hon ändå ringa vet så får hon ju korrektare svar...Hoppas det går bra.

Urinen kan rödfärgas av flera olika saker i maten, tex maskrosblad, vissa kvistar och rödbeta som nämnts.

Det kan dock vara urinvägsingfektion eller problem med livmodern, så kontakta veterinär i alla fall och hör efter.

Jag tycker inte kaninen ska få vitlök innan veterinär kontaktats, fråga vet. först om det är okej. Man ska vara försiktig med vitlök, hund, katt och häst kan få blodbrist, jag är inte säker på hur bra kanin tål det men jag skulle fråga vet. innan.

zesel skrev:
Urinen kan rödfärgas av flera olika saker i maten, tex maskrosblad, vissa kvistar och rödbeta som nämnts.

Det kan dock vara urinvägsingfektion eller problem med livmodern, så kontakta veterinär i alla fall och hör efter.

Jag tycker inte kaninen ska få vitlök innan veterinär kontaktats, fråga vet. först om det är okej. Man ska vara försiktig med vitlök, hund, katt och häst kan få blodbrist, jag är inte säker på hur bra kanin tål det men jag skulle fråga vet. innan.
Min veterinär rekommanderade mig denna behandling till min kanin. Kaniner tål vitlök och det är en vanlig behandlingsmetod istället för antibiotika inom alternativmedicinen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
944
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 550
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 704
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar