Kandarstång.

Sorbe

Trådstartare
Jag är bara lite nyfiken på vad ni har för storlek på er kandarstång, alltså hur bred mundelen är.
Hittade en extremt bred kandarstång idag, vilken häst får plats med den och ett bridongbett tillsammans i munnen? :crazy:

kandar.jpg

Sv: Kandarstång.

Jag har nog ett mellan ting mellan de bådan stängerna. Men jag tror lite att anledningen till att de finns så breda stänger e för att ju tunnare stången e ju skarpare en den som den är ju skarp redan när den ärt jätte bred...

Här är min stång http://www.lyckasridsport.se/hs_42248_700.jpg

Den funkar bra med bridongen efter två ridpass testande med hur hårt de skulle spännas, hästen sa till när det var perfekt kan man säga :D

Min stång är 12,5. Hästen har en munstorlek på 12 men det fanns inte på någon stång som jag ville ha.

Många stänger har ju "urgrävd" tungfrihet. lite så är det med min, man kan se att delen över tungan är tunnare än kanterna.

Jag tolkar det som att du snackar om tjocklek och inte bredd (det är lättare att misstolka) Min är 16 mm och bridongen är 14 mm.

Jag tycker bilden illustrerar det jäkligt bra vad jag frågar efter.

Jag tror inte att det är något problem just att kombinera den tjocka stången med en bridong, de ligger ju inte på varandra utan var och en för sig.

Däremot är det kanske inte många hästar som har plats över huvud taget med ett så tjockt bett, de måste ju kunna stänga munnen om den, sas.

:rofl: men då måste man ju vara sådär super intelligent så att man faktiskt kollar på bilden också :o:angel:

Min stång är så smal som jag lyckats hitta... Får knappt plats iaf i munnen på pålle. :crazy:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: tanten
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?