kandarstång och bridongbett

S

__Stilett__

ska beställa kandarstång och bridongbett men fick hjärnsläpp nu.
ska man beställa båda i samma storlek eller var det ngt bett som skulle vara en storlek större eller något? Jag kommer inte ihåg. Kandaret jag hade till förra hästen köpte jag med färdig anpassat till den hästen och häst och kandar är nu borta...och jag tänkte aldrig på att kolla bettens storlek så nu fick jag hjärnsläpp.

Hästen har storlek 11½ på 3-delat tränsbett.

vad tycker ni är bäst? fasta eller rörliga skänklar på stången?
rak stång eller med lite tungfrihet?

help.

Sv: kandarstång och bridongbett

Precis.
Men man blir inte så mkt klokare av det:
-vissa säger att stången ska vara längre
-vissa att bridongen ska vara längre
-vissa att dom ska vara lika långa
:p

Jag tänkte köra på lika långa i början och se hur det funkar.

Kan du inte låna några olika stänger innan du köper, för att se vad hästen trivs bäst med?

jag har ridit hästen med stäng med lite tungfrihet och den ansåg han vara ok iaf, så jag tror det får bli en sån. men ska bara luska ut vilken storlek jag ska ha på betten.

om ngn vet:
kan man ha både stång och bett i samma storlek, i detta fall 11½?
12½ är ngt för stort i vanligt bett men det går.

ja det kan man.

Men som redan sagts i tråden, det finns olika skolor.
Man får prova sig fram till vilken variant som passar ens häst bäst.

olika skolor som alla här redan sagt.
du kan ju söka på alla trådar vi haft i detta ämne, så kanske du får mer kött på benen.

jag tycker att man ska prova massa bett i olika utföranden o stl. för att se vad som passar indivien bäst.

mitt sätt är iallafall:
bridong - samma stl som tränsbett. samma utförande
stång - i stlk mindre. för att minnen blir ju smalare ju längre ned mot mule`n/näsborraran du kommer. käken smalnar av och med det tandraden ochså.

så då är man tvungen att böja ut övredelen av skänkeln.

kort skänkel gillar jag bäst på alla hästar.
rörligskänkel är bra bäbis-bett.
gillar inte hög-smal tungfrihet.

Det finns som sagt olika skolor men min tränare (beridare) är stenhård på att stången ska vara i rätt bett strlk (i mitt fall 13,5)medan bridongen ska vara 0,5 mindre (dvs 13). Han menar att bridongen ligger "innanför" stången så den måste vara en halv strl mindre för att betten ska få plats.

Jag litar på honom och kör så...nja inte riktigt eftersom jag har samma strl just nu men jag ska köpa en bridong 2 delad í 13. Han accepterar bara tvådelade bett med och så är det bara med det. Min häst funkar bäst på det också så vem är jag och säga emot. :angel:

jag har för mig att bridonget ska vara en storlek mindre (samma storlek som vanligt bett alltså i ditt fall 11,5) Stångbettet är ju så individuellt från häst till häst om det ska finnas tungfrihet lr inte.. Det tror ja bara att man får testa sig fram.. hoppas du har fått lite hjälp nu!

Tror inte det finns något rätt eller fel i den frågan. Detta pga. man ska gå efter vad som passar just SIN häst. Om du har tur så har du en bra ridsportsbutik i närheten som har bettuthyrning så du kan prova dig fram till vilken storlek och modell på bett som passar din pålle. LYCKA TILL!

jag tror jag kör på 11½ på båda bett.
annars är det ju bara att köpa ett 12½ på stången senare.
han har så liten mun hästen min.

han hatar rakt tränsbett så jag kör på den med tungfrihet.

tack för hjälpen!

Som sagt prova dig fram. Mina hästar har alltid trivts bäst när stången är en storlek mindre än bridongen, men det kan ju vara olika.
Även om det du provar först känns bra så prova vidare. En annan variant kan kännas ännu bättre.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 707
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Hanna2021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama