Kandarstång, hur 17 hitta rätt?

Corax

Trådstartare
Ja som rubriken förtäljer, hur ska man lyckas hitta rätt stång till hästen när man inte har chans att prova massa?

Idag har jag en med liten tungfrihet men den är ganska tjock. Tror hästen skulle kunna gå bra med rak/tunn. Framförallt tunnare.

Hur tunna stänger finns det?
Och är det någon direkt för/nackdel med rak vs tungfrihet.
Gummi?

Hilfe!

Sv: Kandarstång, hur 17 hitta rätt?

Sprengers bett ska man ju kunna låna hem och prova innan man bestämmer sig. Vet minst två butiker där de erbjuder detta så det bör ju finnas fler!

Annars kanske du kan låna olika stänger av bekanta om du har möjlighet?

Gummi får du nog inte tävla på.

Det var värst! Var tvungen att kolla i TR och det stämmer. När ändrades det? När jag tävlade ponny tror jag inte det var tillåtet med gummi?! Det var ju ett bra tag sen iof...

Det har blivit många bettändringar i TR de senaste åren. :) Kanon tycker jag!

Jag vet inte vart jag skulle få tag på Sprengerstänger här i närheten.
Får väl luska lite hos vänner och bekanta. Kanske någon har något intressant.

Har hittat en stång som är 12 mm tunn som inte var jättedyr. Får väl köpa den och se hur hon går annars...

Jag hade typ samma problem med min. Hittade inget som funkade och tyckte också att dom jag provade verkade för tjocka. Sen hittade jag en stång från globus som bara va 10 mm tjock ( den får man inte tävla på vad jag vet, men det va mest för att kolla så jag va på rätt väg) och den funkade väldigt bra faktiskt. Sen fick jag en sprenger stång av en kompis med framåtvinklad mundel och det är kanon! Hästen har aldrig varit så fin som på den stången och den är ju rätt tjock. Men det är nog så att den ligger helt rätt i munnen så det är därför det blir så bra. Sen bytte jag kindkedje tunnel till en liten i fårskinn och då blev det om möjligt ännu bättre! Lycka till och hoppas att du hittar någon snart..

Jag lånade ihop en massa stänger helt enkelt, och prövade mig fram.

Om man inte har möjlighet att låna ihop olika stänger, kan jag tipsa om att kolla på den stora auktionssajten - där kan man hitta stänger riktigt billigt :)

Men det är ju superbra att det kommit lite ändringar! :)

Jag ska också snart börja pröva stänger, rider bara ut min med kandar än så länge och både stången och bridongen är ej optimala till hästen men det funkar hittills. Men jag har ju tur som kan låna en hel del från bekanta!

Begagnade stänger verkar ju som en superidé! :laugh:

Jag hade velat testa en kandarstång i syntet på halvblodet. Har sett att det finns en stång i syntet med korta skänklar och en med långa skänklar. På stången med långa skänklar är synteten vågig, någon som vet om man får rida med det på tävling?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 794
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 961
Senast: Takire
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 031
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar