R

rare

har aldrig ridigt med kandar, satt och funderade lite över bett stl idag. min häst har 115mm på bett idag, har man samma på kandar? vad har ni för mått på era bett, läng, tjocklek och modell?

Sv: kandar

Det beror helt på hästen, hur den ser ut i och utanpå munnen och vad den har för åsikter om hur det ska kännas.

Min förra häst hade samma stl på båda, nuvarande måste troligen ha ca 1 cm längre stång än bridong.

hur kollar man sånt?:P kanske smart att låna lite olika från kompisar och prova vad man trivs med?

Tja, är man någorlunda van kan man säkert utifrån det vanliga tränsbettets läge se hur stången kommer att ligga, och vilken storlek och modell som kommer att passa.

Annars är det ett mycket bra sätt att låna ihop bett och prova sig fram.

Bara för att bettet ser ut att ligga bra placeringsmässigt i munnen är det inte säkert att hästen vill ha det så. En del hästar har så konstig uppfattning om hur bett ska passa... ;)

har aldrig ridigt med kandar, satt och funderade lite över bett stl idag. min häst har 115mm på bett idag, har man samma på kandar? vad har ni för mått på era bett, läng, tjocklek och modell?

Rent anatomiskt ska betten ligga såhär (enligt en av sveriges mest erkända hästtandläkare)
http://www.djurtandvardskliniken.se/ titta på sidan för betslingens grunder

vet att många har längre bridong än stång men då kan man aldrig röra betten separat då bridongen kommer att hänga ner över stången och interferera med den.

sen vad som funkar bäst på hästen är väl individuellt men jag tycker att man ska prova det som är anatomiskt korrekt först, det borde ju onekligen funka bäst på de flesta hästar

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III