G

guzzi my love

Hur håller man tyglarna i ett kandarträns??Det är ju två tyglar.. :crazy: ska prova rida i det men måste vete hur man ska hålla..tyglarna.. :rofl:

Sv: Kandar

guzzi my love skrev:
Hur håller man tyglarna i ett kandarträns??Det är ju två tyglar.. :crazy: ska prova rida i det men måste vete hur man ska hålla..tyglarna.. :rofl:
Den tunna tugeln, den som sitter i stången ska du ha mellan långfinger och ringfinger. Bridongtygeln ska vara mellan ringfinger och lillfinger.

eller så har du stångtygeln som du brukar hålla en vanlig tygel, alltså mellan ringfinger och lillfinger, också har du bridongtygeln utanför lillfingret.

eller så tar man ut en tränare som kan hjälpa en att lära sig.

Så länge du inte lägger stångtygeln utanför handen så kan du när du provar första gången ha det som du tycker verkar lättast. Ha gärna stången så högt upp i handen som möjligt. Ju längre ner placerad desto större risk för att det blir för mkt inverkan.

Jag håller med Fjäril. Om du ska rida på kandar så ska du nog se till att ha en instruktör med dig som ser till att det blir rätt, kandar är en ganska skarp betsling och inget man leker med för att det ser fräckt ut...

Håller med Saigon. Det är bara att se till att bridongtygeln är längst ned. Det är denna tygel som verkar först. Jag tycker inte det är så farligt att prova bara man är medveten om att man inte drar i stångtyglen i onödan.Bridongen är ju bara ett vanligt bett. Bäst är dock om det är en häst som är van att gå på kandar. De får inte panik om man skulle råka ta i stången för mycket. Det kan också ta lite tid att prova ut ett kandar till en häst. Olika hästar trivs med olika stänger och bett. Min häst vill ha så små och tunna som möjligt med en liten tungfrihet medans kompisens är tvärt om. Ordentliga bett som väger mycket med stor tungfrihet osv osv..

Själv håller jag bridongen mellan ring och lillfingert och stången utanför lillfingert.

Jag ska inte leka med det...:rofl: Min sköthäst har ett kandar så jag bara undrade jag ska ha en instruktör i sommar...:D

Saigon skrev:
Så länge du inte lägger stångtygeln utanför handen så kan du när du provar första gången ha det som du tycker verkar lättast. Ha gärna stången så högt upp i handen som möjligt. Ju längre ner placerad desto större risk för att det blir för mkt inverkan.

Hmm....har just noterat att på framsidan av Kyras bok så har hon stången utanför handen, alltså längst ner. Är det så att man kan rida så när man är tillräckligt van, eller är det för att hon håller på med en viss rörelse (piaffar eller piruettar eller vad hon nu gör :p )?

kika på den där länken här ovanför.. där stod det om att ha stången utanför handen.. det va typ nå tyskt eller va det var..

LillaGeisha skrev:
Själv håller jag bridongen mellan ring och lillfingert och stången utanför lillfingert.
:o Menade förståss bridongen utanför lillfingert och stången mellan lillfingert och ringfingert. Så går det när man smyg bukar på jobbet :o

Jobbigt när man säger emot sig själv :)

LillaGeisha skrev:
:o Menade förståss bridongen utanför lillfingert och stången mellan lillfingert och ringfingert. Så går det när man smyg bukar på jobbet :o

Jobbigt när man säger emot sig själv :)

Ja, kan ju säga att man började undra här.......:crazy:

Jag rider visserligen inte på kandar, men dock på pelham. Har bridongtygeln under ringfingret och stångtygeln under pekfingret.

guzzi my love skrev:
Jag ska inte leka med det...:rofl: Min sköthäst har ett kandar så jag bara undrade jag ska ha en instruktör i sommar...:D

En liten fråga..eftersom det är din sköthäst borde hästen ha en ägare..kan du inte fråga honom/ henne hur man gör då bevisligen han/hon har införskaffat ett kandar till sin häst? Hade detta varit min häst hade jag utan tvekan varit med första gången min skötare red på kandar, dels för att visa och dels för att vara säker på att skötaren var redo att rida på denna skarpa betsling.

Hon rider inte hästen så mycket vet inte om hon köpte det för det var coolt eller varför...Ser henne inte så ofta heller.Bara hennes mamma som är min lärare i skolan

Men om du inte vet om hon köpte det för att det var coolt eller varför hon köpte det, varför ska du då använda det? Varför ska du börja använda kandar??

COLT och kandar??? Den kombinationen kan man inte ens NÄMNA!! Det är inte för nybörjare som ska streta å dra.

Är det samma häst som du skriver om i en annan tråd? Den du håller på att lära "lite svårare dressyr" som piaff och skänkelvikning?:smirk:

Immer

Nej det är jag väl medveten om och det var just därför jag frågade varför hon skulle använda kandar. Om du läser det inlägg trådskaparen skrivit innan som jag svarade på så ser du varför jag skrev som jag gjorde...

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024