S

Sickan

Hur har ni introducerat kandar för er häst? Har det varit problem? Vad har ni för erfarenheter? Vilka bett har ni funnit bäst, rak stång eller med "tungböj"?

Sv: kandar

Första gången min häst fick ha kandar på sig så satte jag bara på det och gick lite med honom så han fick tid att känna in sig utan ryttare på ryggen. När jag sedan satt upp och red med det första gången tog jag inget i stången utan red endast på bridongen. Var inga problem alls med att introducera kandaret för mig, visst han tyckte det var lite konstigt i början och tuggade som en galning, 5min senare var det precis som att han inte tänkte på det. Var absolut inga problem första gången jag satt upp och red :idea:

Min häst gick med en stång med liten tungfrihet, det var helt enkelt det som funkade bäst på honom :)

Sv: kandar

hitta en bridong som hästen trivs på, det i sammband med att hästen är lösgjord brukar förenkla kandarridning i stort.

Sen är smaken som baken. Man får pröva sig fram på olika stänger.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII