timme

Trådstartare
varför tävlar man på kandar i det högre klasserna är inte dte fusk?
kan man andvända sig av kandar vilken nivå man än befinner sig på?
man tvingar ju ner hästen väl?
skulle gärna vilja veta lite mer om kandar?:p

Sv: kandar

Fusk? På vilket sätt då? Alla rider ju på kandar på högre klasser så det skulle ju betyda att alla fuskade....

Man får använda kandar från LA.5 och uppåt.

Du kan tvinga ned hästens huvud på vilket bett du än väljer att ha, så det har inget med kandar att göra, och absolut inget med form att göra. Kandar använder man för att förfina kontakten med hästens mun.

Det finns massor av info om kandar på internet. Bara att söka på google...

absolut inte...

Ett kandar är ju två bett varav stången har hävstångseffekt vilket gör att ryttaren kan få väldigt mycket makt med ett sådant bett..

En outildad häst ska jobbas på tränsbett för att få en ärlig kontakt med bettet. Kandar är lagom att börja rida på när hästen börjar bli startklar i de klasser som man rider på kandar.

Det är mycket lättare för en häst att fuska på kandar är träns, och man vill inte skapa trubbel i framtiden genom att det blir massa problem med bettsling osv..

Orutinerad häst eller orutinerad ryttare skall absolut inte använda kandar:eek:
Det är ett väldigt skarpt bett som kräver en ryttare som verkligen har kontroll på sin kropp och framförallt sin hand.

Hela poängen med dressyr är ju att INTE tvinga ner hästens huvud, så att säga;)
Utan att få hästen att jobba korrekt "av sig själv".

När du man börjar tävla de högre LA klasserna och börjar nosa på MsvB blir det oftast naturligt att introducera kandaret. Finns oftast ingen anledning att använda det innan dess...

var väl det jag tänkte;)
jag var helt enkelt nyfiken på kandar eftersom jag hört från olika håll att folk utbildar sina hästar på detta..

sen undrar jag även om ett väldigt smalt bridong om dte är okej att rida på för dte är väl ett vanligt tränsbett eller?:crazy:

Du bör kunna rida alla rörelser på vanligt träns alltså skulle jag inte kalla det att man utbildar sin häst med kandar. Men å andra sidan utbildningen stannar ju inte när hästen nått upp på MSV nivå utan fortskrider och när man är på den nivån använder sig många av kandar även till "vardags".
Bridongbett kan användas som vanligt tränsbett ja.

sen undrar jag även om ett väldigt smalt bridong om dte är okej att rida på för dte är väl ett vanligt tränsbett eller

Bridong och tränsbett är samma sak, men när man använder det tillsammans med kandarstång så brukar man föredra ett ganska tunnt bett med små ringar.

Förr, när tjocka bett ansågs snälla så var det en större skillnad på betten, men numera ser de oftast lika ut och många använder det som förr ansågs höra till kandaret "till vardags".

Om du ska tävla så får ett tränsbett inte vara tunnare än 14mm, till kandar inte tunnare än 10mm.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka