Kandar-bett

K

karneol

Hur tänker ni när ni väljer vad ni ska ha för bett till kandaret? Tungfrihet eller inte? Har hört flera olika resonemang. Har ni någon teori eller provar ni vad som fungerar bäst?

Sv: Kandar-bett

Börja med en rak, lätt svängd stång eller med mkt liten tungfrihet. Bridongen vill jag ska ha samma antal leder som hästen brukar ha/går bäst på. För egen del blir det mest tredelade eftersom jag och de flesta av mina hästar ha trivts bäst på det. Men sedan får man ju prova sig fram. En del hästar vänjer sig fort, för andra tar det längre tid. Man får ge det några veckor innan man börjar ändra om så att betslingen är bekant för hästen innan man "utesluter" en kombination.

Mvh JV

kl
Jodå, ju större tungfrihet som en stång har desto skarpare anses det vara. Skulle precis som förgående persons inlägg börja med en rak stång, har alltid klarat mig bra med det ;)

Väldigt individuellt från häst till häst. Min nuvarnade häst ogillar helt raka bett i alla dess former. Så jag har en stång med låg tungfrihet och med relativt korta skänkar.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 614
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka