Kan vissa beteenden hos hästen vara svårare att bli av med?

I

Ia4

Jag har haft mitt sto i 5 år. Hon är stor, stark och dominant men i grunden en bussig häst. Eftersom det var min första häst hade vi en del problem i början, hon var tex svår att hämta i hagen, svår att lasta, svår att få att stå still vid uppsittning. Dessa problem försvann efter lite träning. Ridningen går framåt även om det tar tid.

Däremot kan jag inte få bort följande: hon vill gärna nafsa när man knäpper täcken fram och vid sadling (sadlarna är kollade). Hon kan försöka nafsa eller hota när man kommer med tränset också, men hon tar gärna bettet. Vill gärna smaka på remmarna också. Är hon hungrig testar hon en konstant genom att försöka komma åt hö eller gräs.
Jag börjar bli trött på hennes beteende även om det inte är något jätteproblem. Min undran är om man får acceptera att hon är sån eller om det finns lösningar. Om man säger åt henne på skarpen med röst och kroppsspråk slutar hon för stunden med att försöka hota/nafsa. Men det är samma sak nästa gång.
När det gäller hennes försök att komma åt mat, kan det gå att förebygga genom att vara mycket uppmärksam på henne och vara steget före. Så fort jag slappnar av det lilla tar hon chansen och då kan hon dra iväg så att man inte har en chans.
Vad tror ni, finns det något att göra?

Sv: Kan vissa beteenden hos hästen vara svårare att bli av med?

Har inga revolutionerande tips att ge, men när du spänner sadelgjorden, dra bara litet åt gången och lugnt.
Sedan gäller det att vara konsekvent och inte ge upp när det gäller de andra små egenheterna...ex.hungern...
Hon är ju bara 5 år så det är bara att jobba vidare, så blir det säkert bättring.
:bump: :bump: :bump:

Hon är 14 år, inte fem. Vad jag undrar är om det blivit fixerade beteenden som är svåra att rå på. Tack för svar ändå.

oj, jag läste visst lite fel.
:o

Beteendet går med största sannorlikhet inte att ta bort. Min är 20 och är likadan, det är helt enkelt vissa hästar som ogillar saker man spänner åt om dem. Jag har provat att försöka träna bort det men det GÅR inte. Det är som att ta bort beteendet att skita när de behöver, det är för naturligt för dem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar