Kan virus finnas i ridhus?

linnvb

Trådstartare
Hej! Jag har en liten fundering då jag har tänkt att boka ett ridhus och åka till nästa helg som ligger i kommunen bredvid. Jag bor i Västmanland, vid gränsen till Dalarna där jag tänkte hyra ett ridhus. Jag har läst om fall av kvarka i Sverige nu igen och även influensan. Min är vaccinerad för influensan, men jag undrar om man ändå vågar åka och rida i ridhus(har ridhuset för mig själv då) med tanke på kvarkan. Har kollat kartan över kvarkan och har sett att det ser lugnt ut vid oss men man är ju ändå orolig och nojig ändå. Kan viruset finnas i ridhuset så att hästen kan bli smittad?? Är inte så insatt i kvarka då jag själv inte varit med om det och inte åkt iväg under såna perioder.

Tacksam för svar och diskussioner 😁

Hej! Jag har en liten fundering då jag har tänkt att boka ett ridhus och åka till nästa helg som ligger i kommunen bredvid. Jag bor i Västmanland, vid gränsen till Dalarna där jag tänkte hyra ett ridhus. Jag har läst om fall av kvarka i Sverige nu igen och även influensan. Min är vaccinerad för influensan, men jag undrar om man ändå vågar åka och rida i ridhus(har ridhuset för mig själv då) med tanke på kvarkan. Har kollat kartan över kvarkan och har sett att det ser lugnt ut vid oss men man är ju ändå orolig och nojig ändå. Kan viruset finnas i ridhuset så att hästen kan bli smittad?? Är inte så insatt i kvarka då jag själv inte varit med om det och inte åkt iväg under såna perioder.

Vissa virus är vad som kallas klibbiga och dessa skulle kunna finnas i ett ridhus där det har varit en smittbärande häst.
Andra virus är så känsliga att dom måste överföras direkt. Dessa finns inte kvar i ett ridhus.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka som är vilka.

Förhoppningsvis stänger ägaren ridhuset om det florerar kvarka och så länge det inte finns runtomkring så hade jag lätt åkt dit om jag var du!

@linnvb kvarka och influensa är smittsamt via närkontakt - tex saliv, kläder, vattenhinkar osv .

risken att smittas i ett ridhus finns om hästar nosar på varandra eller folk klappar dem, täcken hänger på sargen som nån sjuk häst snörvlat på och din häst sen nosar på i sin tur. Tex.
I övrigt är inte smittan luftburen.

kvarka och influensa figurerar varje vinter på olika håll i Sverige. Om stallet som hyr ut ridhuset inte rapporterar någon smitta/misstänkt smitta hade jag inte bekymrat mig, men följt allmänt det ovan - inte låta hästen hälsa på andra hästar, utomstående folk klappa , inte låna hink osv. Precis samma som man alltid bör följa när man är iväg med sin häst.

I teorin finns alltid risk för smitta. Det man alltid ska ha i åtanke är att inte röra vid grejer eller låta hästen röra, inte heller hänga saker på sarjen eller andra ställen där andra har kunnat hänga saker så att smitta som eventuellt kan finnas där kan följa med hem. Hade alla följt det så hade inte smittorna florerat som de gör. All kontakt innebär alltså smittorisk. Tänk maginfluensa. Sålänge du inte rör vid något som en sjuk person har rört vid eller rör personen som är sjuk så minskar risken för smitta mycket. Visst kan man ha oturen att en häst frustar rakt på din häst precis som man kan ha oturen att någon med maginfluensa spyr rakt på en men håller man avstånd och ser till att inte röra vid och inte hänga ifrån sig saker så minskar risken för smitta mycket. Hästinfluensa är luftburen precis som våra förkylningar och även en vaccinerad häst kan få hästinfluensa men det blir som regel då mildare symptom. Kvarka är inte luftburet utan smittar genom kontakt med slem eller vid direktkontakt.

Efter att vi blev smittade av ringorm i ett stall jag stod har jag blivit väldigt försiktig.
Hänger alltid mina saker i transporten undviker att röra väggar m.m
Den smittade hästen var på besök och lånade ridhuset, ingen var inne i stallet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka