Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, visst är det ledsamt.Jisses. Och det har gått så långt utan åtgärd.
Är väl lite samma som i Sverige. Folk kommer ju undan här med. I min kommun finns en ökänd familj som har djurförbud sen många år. Ändå skaffar dom nya djur jämt. Även har dom skjutit djur och brunnit dom innan länsstyrelsen kom ditt för att hämta dom och andra såna sjuka saker. Länsstyrelsen har hämtat många hästar där genom åren som har sett helt för jävliga ut. Vet dock ej hur det ser ut i Danmark exakt.Har dom inget fungerande djurskydd i Danmark?
Jag vet inte om djurförbud är samma sak som att "komma undan"....Är väl lite samma som i Sverige. Folk kommer ju undan här med. I min kommun finns en ökänd familj som har djurförbud sen många år. Ändå skaffar dom nya djur jämt. Även har dom skjutit djur och brunnit dom innan länsstyrelsen kom ditt för att hämta dom och andra såna sjuka saker. Länsstyrelsen har hämtat många hästar där genom åren som har sett helt för jävliga ut. Vet dock ej hur det ser ut i Danmark exakt.
Det är väl exakt att komma undan om man har djurförbud och ändå kan skaffa djur gång och gång igen.Jag vet inte om djurförbud är samma sak som att "komma undan"....
Vad ska en myndighet göra mer, tänker du?Det är väl exakt att komma undan om man har djurförbud och ändå kan skaffa djur gång och gång igen.
Det är inte myndighetens fel enligt mig, men lagstiftningen. Om dom hade åkt på ordentliga böter istället för som det är nu så det blir typ 2000 kr när man brutit mot lagen så hade det nog hjälpt en del. Eller även fängelse. Dessa har hållit på sen 90-talet som jag fattat det och dom håller fortfarande på, såg dom i tidningen för några veckor sedan vart dom flyttat ett antal hästar från gården. Så dom verkar ju kunna fortsätta i al evighet.Vad ska en myndighet göra mer, tänker du?
Än att åka dit och omhänderta djur med olika mellanrum.
Ja tyvärr är ju domstolarna väldigt flata när det kommer till djurärende överlag jag tycker generellt lagstiftningen är tillräcklig, men att det inte döms ut de straff som går, så att säga.Det är inte myndighetens fel enligt mig, men lagstiftningen. Om dom hade åkt på ordentliga böter istället för som det är nu så det blir typ 2000 kr när man brutit mot lagen så hade det nog hjälpt en del. Eller även fängelse. Dessa har hållit på sen 90-talet som jag fattat det och dom håller fortfarande på, såg dom i tidningen för några veckor sedan vart dom flyttat ett antal hästar från gården. Så dom verkar ju kunna fortsätta i al evighet.
Men jämför man med den här situationen i danmark är det ju inte så relevant. Där hade väl utredningen lagts ner?Det är väl exakt att komma undan om man har djurförbud och ändå kan skaffa djur gång och gång igen.
Jag funderar också på; -Är det hans egna hästar? Har han fart på affärerna? Vem köper/säljer från/till honom? Så många frågor.Men jämför man med den här situationen i danmark är det ju inte så relevant. Där hade väl utredningen lagts ner?
Det kan ju inte löna sig att låta hästar självdö. Så frågan är ju om han har inackorderingar som ägarna har noll koll på.Om jag har förstått det rätt har han även ett stuteri i Polen så det går nog en del hästar där emellan.
Nä jag förstår heller inte logiken faktiskt. Det enda jag öht skulle kunna föreställa mig är att man svältföder hästarna medan man har dem "på tillväxt" sas och när det sen är dags att sälja iväg dem så göder man upp dem snabbt på kort tid så att de inte ser så vanvårdade ut när de åker och så säljer man till hästhandlare som köper upp många hästar på en gång och inte är så noga med vad det är de köper. Jag kan inte tänka mig att det är något annat än pengar det handlar om.Det kan ju inte löna sig att låta hästar självdö. Så frågan är ju om han har inackorderingar som ägarna har noll koll på.
Det är väl än mer att komma undan i en situation där en utredning läggs ner trots bildbevis på djurplågeri.Men jämför man med den här situationen i danmark är det ju inte så relevant. Där hade väl utredningen lagts ner?