kan stoet påverka kön på fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare babsan
  • Startdatum Startdatum
B

babsan

såg ett inslag på TV (eller radio ...) om att älgkor kan påverka könet på sin kalv. beroende på om hon blev betäckt på första brunsten eller andra.
forskarna har helt enkelt upptäckt att älgkalvar som är födda tidigt oftare är kor än tjurar. och tvärtom.
resonemanget är som sådant: om kon inte blivit betäckt under första brunsten så beror det på en brist på tjurar, alltså vill kon producera fler tjurar och föder en tjurkalv.

jag tycker det är ett intressant resonemang och undrar om det finns liknande erfarenheter inom hästaveln?

själv har jag fått tre föl: två ston och en hingst. hingsten är född 18 maj, stona är födda 4 juni och 1 maj.

Sv: kan stoet påverka kön på fölet

Hmmm, tveksamt resonemang tycker jag, med tanke på att honan (i det här fallet älgkon eller stoet) bara har en sorts ägg (X) medan hingsten/tjuren har två sorters spermier (x och y) och alltså bestämmer könet på avkomman. Hur hade de tänkt att kon skulle kunna styra det? Det jag däremot har hört i hästsammanhang är att ju tidiagre på betäckningssäsongen (för hingsten alltså), desto större chans att få ett stoföl. Men jag har ingen förklaring på teorin och f ö finns det säkert lika många teorier och förklaringar som föl... Och man har ju alltid 50% chans att gissa rätt!

Carina
www.silverarabians.com

Jag har också hört detta (har både bror och pappa som är jägare) men om det är sant låter jag vara osagt...

babsan skrev:
undrar om det finns liknande erfarenheter inom hästaveln?
när är era hästar födda? och vilket kön är det?

10 april, hankön. Visserligen född nere i Camargue, men de har ju i princip likadant klimat som oss (södra Sverige, kusten) så...

27:e maj (för tidigt, beräknad till 2:a juni) hingstföl.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Stoföl född 12 juni
Stoföl född 22 juni
Hingstföl född 30 april

De föl jag har fött upp. Ingen av gångerna har stoet (mamman) blivit betäckt på första brunsten...
:)

hoppsan, nu får jag skämmas ... :o
jag blandade ihop mina fölisar och dessutom glömde jag en!
så här ska det vara:
stoföl 1 maj
hingstföl 15 maj
stoföl 18 maj
stoföl 4 juni
ber så hemskt mycket om ursäkt Barilla ...

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju teorier att pojkspermier är lättare och snabbare men lever kortare tid och flickspermier är långsammare men "segare". Vill man ha pojke ska man i princip göra en "urtappning" av gamla spermier och sedan försöka pricka ägglossningen så exakt som möjligt. Vill man ha tjej ska man hålla mannen i celibat innan...

Om detta stämmer på älgar så borde iakttagelsen att det föde fler kvigkalvar tidigt stämma, men förklaringen vara helt fel!

En populär hingst borde i så fall få fler hingstföl än en som bara betäcker få ston. Men om det gäller semin och betingelserna inte är exakt rätt i spädvätskan borde det bli fler stoföl, men å andra sidan håller man väl vid semin bra koll på stona och seminerar vid optimal tidpunkt... Hmm, det kanske blir 50/50 till slut i alla fall?

svarar flera.
Vad är det för vits att skriva fölens födelsedatum? Vi vet ju inte när dom är betäckta och förväntas föla. Bara en tanke...

Vitsen med att skriva när de föddes är ju att man ser om det är tidigt eller sent på året när de föds...

ok, jag kopplade mer frågan som om det skulle utredas när i brunsten (och i vilken brunst) som könet blev bestämt. Då har jag själv spridda skurar. hingstar både i januari och juni :D

några hästar jag känner

31:a maj, hingst
18:e maj, sto
26:e maj, sto
24:e mars, sto
24:e juni, sto
1:a juni, sto
8:e juni, hingst
20:e maj, hingst

Senast ändrad:

9 April 1991 Hingst
12 Maj 1992 Hingst
8 April 1994 Sto
28 Juni 2002 Hingst
24 April 2003 Sto
24 Juni 2004 Hingst
:love:

hmm, det var en väldigt blandad kompott. det verkar inte som om hypotesen kan överföras direkt på hästar.
är det någon annan som har någon tänkbar tes?

jag tar gärna emot alla förslag eftersom jag nästan bara får stoföl :crazy: , men gärna vill ha hingstföl :D (föder upp kallblodstravare)

tack för alla svar :bow: :bow: :bow:

Har inte sett att det finns studier på hästar men på många andra däggdjur; får, hjortdjur, råttor och nöt. Generellt tycks det vara så att om spermierna är ”gamla” dvs få betäckningar har utförts = ont om damer blir det mer flickor. För moderns del är det så att att om hon betäcks tidigt i brunstcykeln blir det mer flickor, sent mer pojkar. Naturen är –oftast-logisk.

det låter ju också väldigt logiskt. men det skulle innebära att populära hingstar får fler hingstföl och tvärtom. eller fattade jag fel?

Liknande trådar

Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 518
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka