Kan sto få mjölk utan att vara dräktiga?

S

sarona

Låter som en helkorkad fråga, men jag har ett ponnysto som jag köpte för några månader sen. Förra ägaren garanterade att hon inte var dräktig vilket jag hela tiden förutsatt, (men till saken hör att det ryktas att hennes hingst ofta rymde in till stona).
Hon är lite överviktig och har sista månaderna varit lite svullen framför juvert, vilket jag förstått är ganska vanligt på lite överviktiga hästar, men för ca 2 veckor sen växte juvert till ytterligare och man behöver inte klämma mycket för att få ut gulaktig vätska som vid dräktighet.
Det som förbryllar mig är att hon nu brunstar och hingsten är som galen, brukar ha honom gående med dräktiga ston och det är aldrig några problem och jag kan aldrig tänka mig att han skulle betäcka ett sto som redan var dräktig men han hade inte tvekat en sekund i detta läget och hon är mer än villig.
Varför är hennes juver fyllda av mjölk?
Vad tror ni, dräktig eller inte?
 
Sv: Kan sto få mjölk utan att vara dräktiga?

De kan ha juver trots att de inte är dräktiga.
Finns det andra dräktiga och föl runtom blir en del ston skendräktiga.
 
Sv: Kan sto få mjölk utan att vara dräktiga?

Sådär är våran låneshettis. När gräset kommer på våren och hon brunstar så får hon juver. Det kan inte va lite hornoner som spökar?
 
Sv: Kan sto få mjölk utan att vara dräktiga?

Men går det att klämma ut mjölk också eller är juverna bara svullna?
 
Sv: Kan sto få mjölk utan att vara dräktiga?

Det finns ju några dräktiga ston här, föl också men de var inte födda när hennes juver kom. Är inte så bekymrad över att de är svullna utan mer att de är fyllda med mjölk. Behöver knappt röra henne för att få ut det och då står det en stråle, dock inte vit eller ens grumlig utan gulaktig genomskinlig som det brukar vara första tiden.
 
Sv: Kan sto få mjölk utan att vara dräktiga?

Mitt sto kan bli skendräktig, hon har haft juverinflammation flera år och också vit, riktig mjölk. Hon har aldrig varit dräktig, men hennes hormoner är inte som de ska...
 
Sv: Kan sto få mjölk utan att vara dräktiga?

Ta ut en veterinär så får du snart svar på det. Det är lika stor chans att hon är dräktig som att hon inte är det.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 597
Senast: Skjøldur
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Karro-Lina
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 377
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Hej! Jag håller på och nattar hästarna när jag märker att det kommer gul mjölk från mitt stos juver? Googlade och fick bara fram fakta...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp