Kan överben försvinna?

Sv: Kan överben försvinna?

jaha..:P Tråden blev ganska intressant:D Det är såhär att ´lånehästen jag har har en medfödd "missbildning" han är sne i skelettet. När jag tog överhonom hade han stått ganska mkt och han var vinglig och jobbig att rida..
Men jag har undan för undan musklat upp honom och han har blivit bättre i ridningen. Tänkte om han hade bildat överbenet p.g.a hans snehet..:/ Nu rids han annorluna och har sulor på v bak och v fram. Nu har han inga överben!:)

knapplån

mina erfarenheter ang överben är att dom försvinner. jag har haft 3 unghästar och är inne på min fjärde. sålänge hästen stod i hagen var benen "normala" men när jag började jobba med dem så fick dom små knölar på benen på vissa ställen. kan tillägga att det inte rör sig om hård träning utan mer lättare träning så som inridning/inkörning. dessa ben försvann senare igen.

vad beror detta på egentligen? unghästen nu har fått någon liten "ärta" på ena benet. varken varm eller halt och har inga problem med det. så varför uppkommer dom? är det för att stabilisera benet?

ett "riktigt" överben kan inte försvinna om man inte bränner/op. bort det. det är en benpålagring som stärker benet där det behövs.

därimot kan ju hästen få inflammation i benhinnerna som svullnar (vilket inte nödvändigtvis behöver leda till ett permanent överben).

hade det gått att "smörja" bort ett överben/benpålagring så hade det ju givetvis gjorts på både K.S och alla möjliga pålagringar som inte sitter där det ska/orsakar stora problem.

unghästar kan få ngt. som heter remonthälta (är ingen hälta) ett överben som oftast sitter strax under framknäna på insidan. uppkommer oftast pga. överansträngning/felaktig inskening för att "stärka" benet där det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 535
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
435
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka