Kan ni hingstar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emilou

Jag ska köpa min första islänning (30 års erfarenhet av halvblod och ponnyer). Letar stoföl född 07-08.
Sto pga framtida ev avel. Även funderingar på ev tävlingar om allt går bra,

Jag undrar om det finns någon här som känner till vilka hingstar Broaskogs islandshästar har i avel?

Dom har några stoföl till salu och jag är ju då inte så insatt i vilka hingstar som är bra respektive "dåliga".

Sen är jag intesserad av ett stoföl f 07 e. Silfurmáni frá Asgård. Vet någon något om den hingsten?

Jag har mkt unghästvana och har en massa islänningsägare och tränare runt omkring mig i granngårdarna. Så jag kommer få hjälp med töltsättning mm när det beger sig.

Tack för att ni tog er tid att läsa mina frågor. Hoppas någon kan hjälpa mig med lite svar.
Det är en djungel där ute!!!!!

Sv: Kan ni hingstar?

I Sverige har han ingen stambokförd godkänd avels värdering med sina 7,61 så man bör kanske kolla hur det står till med pass osv. Det är ju olika priser och regler som tillämpas vid avels godkänd vs icke godkänd islandshingst. Kolla det så det inte brister när det gäller avels biten, om den är viktig för dig.

Annars finns det gott om intressanta avkommor efter högt meriterade föräldrar som är godkända i Sverige.

Broaskogs islandshästar har hingstarna Freyfaxi frá Thoreyjarnúpi och Blaer från Stenholmen, båda har ganska hög bedömning (över 8).

Eftersom det gäller just den hingsten är det viktigt att veta hur hästen är i lynnet, vilket är för tidigt att veta nu.
Som andra skrivit så måste du dessutom kontrollera att alla papper är iordning.
Är det färgen du är ute efter att avla på eller vad är dina avelsmål?

Kolla upp så stoet blev betäckt i Danmark för då blir det ett riktigt pass. Fölet (nu åring) är då en livmodersimport.

a_z , som själv haft en silvfurmáni avkomma.

TACK för alla era svar!!
Vad vet ni om hingsten Gyrdir frá Árbakka??
Har en som bor väldigt nära som har en 07 till salu efter honom.
Såg bild på honom mm men lyckades inte hitta några kommentarer om vad han "lämnar" för temperament mm.

Ett råd: Eftersom det är din första islänning och det kan vara svårt att hitta rätt häst med tanke på avelsegenskaper... Varför inte istället leta efter en trevlig unghästvalack som blir bra att rida? När du sedan kan rasen och linjerna kan du leta efter ett bra framtida avelssto.....

Senast ändrad av en moderator:

Ett råd till om du ändå vill välja ett ungsto. Titta också på stoet. (Det är ju inte bara hingsten som ger anlagen) Bedömning är ett plus. Då får du en bättre blick över vilka anlag fölet kan ha.

Jag såg honom i fjor när mitt sto gick hos hans ägare, hon hade även en annan hingst där då. Tyvärr vet jag inte så mycket om honom men han verkar ha ett bra temprament.

Ett råd till om du ändå vill välja ett ungsto. Titta också på stoet. (Det är ju inte bara hingsten som ger anlagen) Bedömning är ett plus. Då får du en bättre blick över vilka anlag fölet kan ha.

Fast det verkar mest som att hon letar trevlig blivande ridhäst, kanske inte toppastam för elitnivå. Så då kanske det inte är så avgörande om mamman är bedömd eller ej.

TAck alla för svaren igen!
Jag ska ner och titta på hennes mamma och mormor och även en annan som är efter samma hingst.
Jag har god hjälp av en jätte duktig tjej (som bla tipsade mig om denna hästen)som tävlar och avlar själv på islänningar. Men jag vill inte låsa mig på något en säger. Jag vill ha många olika synpunkter och begrunda. Alla ser vi olika på saker och ting.

Jag är väl medveten om att jag inte kan se hur en häst blir efter att bara veta info om tex pappan. Efter att själv ha avlat halvblod så vet jag att du kan ha supertrevligt sto och ta en trevlig bra hingst och ändå få en knepig individ. Lite lotteri är det alltid.
Som sagt TACK för era tips och råd!!!!!

Fast det verkar mest som att hon letar trevlig blivande ridhäst, kanske inte toppastam för elitnivå. Så då kanske det inte är så avgörande om mamman är bedömd eller ej.

Alldeles riktigt.
Men jag vill kunna ta föl en dag och nej mina ambitioner för att tävla på elitnivå försvann den dagen jag fick barn för 5 år sedan. Oxå därför jag sålde mina lovande unga hopphästar :).

Kanske inte helt avgörande, men en bedömd mamma är alltid ett plus. En uppfödare som har bedömda ston i sin avel tycker jag är ett plus och innebär en viss garanti för kvalitet.
Även om det inte är "toppstam" på elitnivå.

Absolut, men avkommor till bedömda ston kostar oftast mer, i detta fallet så utgick jag i från TS och vad hon kan tänkas efterfråga och vara berädd att betala för.

Om man nu inte går upp i "toppstamnivå och elit" så kostar dom inte så väldigt mycket mer. Kan också tycka att det snålåks på priserna här och var. Föl som inte har några meriter alls förutom att dom är söta sätts det alldeles för höga priser på.
Vill man ha en häst som passar för tävling är det inte så säkert att det är så lätt att hitta en blivande sån om man letar efter billigast=bäst.
Nu ska jag inte lägga åsikter på TS men jag fattade det som att det ridits på ganska hög nivå och för att bli nöjd och känna en möjlighet till utveckling behöver det vara en unghäst med bra kvalitet i gångarterna. Även om dom inte ligger på "elitnivå".

Kan bara hålla med dig men det kändes liksom inte som om det var TS huvudprioritet därav mitt inlägg. Hon nämner exempelvis Broaskogs islandshästar som föder upp familjehästar och mig veterligen inte använder bedömda ston. Men de får säkert fram trevliga ridhästar ändå.

Kan bara hålla med dig men det kändes liksom inte som om det var TS huvudprioritet därav mitt inlägg. Hon nämner exempelvis Broaskogs islandshästar som föder upp familjehästar och mig veterligen inte använder bedömda ston. Men de får säkert fram trevliga ridhästar ändå.

Jag tog fasta på

"Letar stoföl född 07-08.
Sto pga framtida ev avel. Även funderingar på ev tävlingar om allt går bra,"

och inte så mycket att Broaskog nämndes. Med det inte sagt att jag lägger några värderingar på deras uppfödningar jag känner inte till dom. Men tar dom många föl är det synd tycker jag att stona inte är bedömda. Om nu så är fallet.

Vi har en häst efter Gyrdir och en efter Silfurmáni...
Den efter Gyrdir har mycket egna ideer och är ganska pigg men ändå en bra ridhäst med bra gångarter, hon kan också bli lite tittig, kolla på samma sten hundra ggr... Men det kan ju finnas i mammas släkt också att de är lite "tokiga"...
Stoet efter Silfurmáni är rädd och ängslig i ovana situationer och kan sticka, Hon är inte ridbar då det har hänt något när hon bodde i danmark, man får ta det väldigt lugnt med henne annars bara drar hon iväg och lyssnar inte... Jag har suttit på henne barbacka två ggr det gick fram till att hennes föl började att bralla då blev hon osäker och drog iväg och jag dunsade i backen då ville hon inte vara med längre..
Vi har varit ute och gått med henne också testat med barbackagjord så att stigbyglarna finns där som stöd men vi kommer inte upp på henne igen... Så nu får hon gå som det hon är bäst som mamma... Hennes avkommor har blivit bra ridhästar och de har inte alls samma humör som henne :)

Jag har suttit på en annan Gyrdir avkomma också provred henne med kompisen, hon var ganska tittig hon också eller ja skvättig kompisen skulle sätta på sig regnbyxor då höll hon på att hoppa ur "brallorna".. Hon var också en häst som inte vill gå på samma väg flera gånger så hon stannade och sparkade bakut när jag satt på henne men ägaren bara jagade på henne så att hon blev en räka och flög iväg :S. Hon hade bra gångarter testade inte galoppen då hon kändes som ett krutpaket...

Jag har träffat ca 10 Gyrdiravkommor och de har alla haft en stark trav och mycket egen vilja. Några har haft svårt att börja tölta men med träning har tölten blivit bra. Flera har tyvärr haft eksem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har lånat ett sto för att låta henne bli betäckt, nu funderar jag på vad man skall välja. Jag är inte så insatt i detta med avel på...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025