Kan nån vinkelkunnig ge mig lite råd???

tinafinis

Trådstartare
långt...

Var o kikade på en ettåring igår e: victory party u: lass zandra.

Hon var näst intill ohantarad men fann sig snabbt vid att bli hållen. Lyfta ben och peta över allt verkade inte vara några problem. Hon verkade alltså rätt stabil i psyket.

Hennes probelm var att hon inte hade blitt verkad speciellt mycket. Framfötterna såg ok ut och även vinklarna i frambenen, kanske lite grann utåttåad på vänsteer. Men hon verkade inte vara parallellförskjuten.
Bakfötterna såg förskräckliga ut. Dom var så långa och hennes trakter så låga så hon näst intill gick på ballarna. Såg ut som om hon hade ett par små människoskor på sig. Jag vet itne om det var pga hennes hovar som det såg ut som om kotorna var veka. Jag ska lägga in bild (e på sambons mob nu). Tyckte hon sjönk ner väldigt långt när hon gick, eller framför allt travade iväg.
Kan det ha berott på hovarnas utformning? Dom andra hästarnas hovar där växteinte lika "rätt ut" som denna, men var itne så vackra dom heller. Men dom såg inte ut att vara lika veka som på hennes.

Vad tror ni?
Kan det rätt till sig med en ordentlig kapning av hovarna?
Eller kommer denna dam trampa igenom som bara den?
Tyckte mycket om hästen och stammen är inte helt o hållet fy skam varken på mamman eller pappan (fast v.p själv inte visat så mycket än..)

Sv: Kan nån vinkelkunnig ge mig lite råd???

Såklart svårt att veta utan att ha sett hovarna/vinklarna. Bakhovar brukar dock behöva väldigt lite verkning/korrigering, utan på en åring ska det kunna hålla sig i ett vettigt skick i princip av sig självt. Min gissning är därför att den är rätt vek i kpotorna.

Typiskt.... O vekheten växer itne bort i den åldern som den gör på föl väl??

Bilder...
Fasen, jag skulle haft en kunnig person med ut o kollat!!!!
19152943.jpg

19152945.jpg

Här står hon lite annorlunda, då ser ju inte kotan vek ut.....Varför filmade ja inte?
19154458.jpg

Kotorna såg väl inte direkt roliga ut men jag vet inte om jag tycker det är diskvalificerande om det är en i övrigt fin häst. Däremot skulle jag ha betänkligheter om denna angående hasarna. Dåligt inskenad och med tendens till harhaser redan nu. Det i kombination med dessa bakkotor så skulle iaf jag säga nej tack. Tyvärr. Tycker även den ser ut att ha uppdrivna tillväxtzoner.

(nu hör det väl inte till saken att jag har hästar på min gård som ser betydligt sämre ut :angel: men dem har jag iaf inte valt ut själv...)

Varför köpa en häst av någon som uppenbarligen inte skött sin uppfödning?
Det är väl bättre att handla av nån som sett till att hästen fått den omvårdnad den behövt?

Det första jag tänker är nej. Är inte vinkelexpert men så tänker jag.
Ser den knip ut under fram knäna eller är det jag som svammlar?

Varför köpa en häst av någon som uppenbarligen inte skött sin uppfödning?
Det är väl bättre att handla av nån som sett till att hästen fått den omvårdnad den behövt?
För att den var "billig" och helt ok stam.
Men det är bra ni säger ifrån, annars hade jag ju inte frågat här!

Veka kotor, harhasig, och knipt som attan. Köp en annan!:)

Kotorna såg väl inte direkt roliga ut men jag vet inte om jag tycker det är diskvalificerande om det är en i övrigt fin häst. Däremot skulle jag ha betänkligheter om denna angående hasarna. Dåligt inskenad och med tendens till harhaser redan nu. Det i kombination med dessa bakkotor så skulle iaf jag säga nej tack. Tyvärr. Tycker även den ser ut att ha uppdrivna tillväxtzoner.

(nu hör det väl inte till saken att jag har hästar på min gård som ser betydligt sämre ut :angel: men dem har jag iaf inte valt ut själv...)
DÅligt inskenad.. Förklara tack....
Har kikat på bilder på andra 1:åringar o jämfört. Denna är ju inte nåt grannt exempel...

Tack tack för eran info!
Stackrs häst..
Säger till honom att jag inte vill ha henne och jag ska vara ärlig och säga varför.

Inte pruta heller då???

Om jag vore du skulle jag säga till ägaren att jag vill se hästen i verkat skick. Och sedan åka dit igen med någon kunnig person.

DÅligt inskenad.. Förklara tack....
Har kikat på bilder på andra 1:åringar o jämfört. Denna är ju inte nåt grannt exempel...

Jag är ju inte bäst på förklara alltid men ska göra ett frösök...
Först och främst så stirrar man sig inte blind bara på vinkeln. Denna häst är ju vinklad i hasen, nästan åt det krokhasiga hållet, men det är hur skenbenet "sitter fast" i hasen jag menar. En häst kan vara vinklad i hasen men ändå så är benet hyfsat rätt placerat så att säga. Oftast så ser man detta fenomen framifrån eller bakifrån men man kan även se det från sidan . Jämför t ex med parallellförskjuten i framknäna, det är också en felaktig inskening.

Verkar man till hovarna på denna häst och håller efter dem med korta intervaller så kan det tänkas att hon rätar upp sig en aning, även det att hon står under sig med bakbenen (vilket förvillar ögat lite). Då kommer hasen förmodligen att se mindre vinklad ut än vad den gör på bilderna.
På den nedersta bilden ser det bättre ut men där står hon ju även med benen mer bakåt. Att bedöma en häst enbart efter foton är svårt men jag tror att om du köper den här så köper du framtida problem. Även om det är "rätt" pris.

Och som några påpekade, knipt under framknäna. Jag tror att man luras lite på det eftersom kotorna är förtjockade. Lite knipt men inte jättemycket.

För att den var "billig" och helt ok stam.
Men det är bra ni säger ifrån, annars hade jag ju inte frågat här!

Tror du måste tänka lite "tvärtom"
Den kanske är billig nu..men kan bli klart dyrare senare i veterinärfakturor..

AM

Tror du måste tänka lite "tvärtom"
Den kanske är billig nu..men kan bli klart dyrare senare i veterinärfakturor..

AM
De var ju tur jag åkte o tittade på den o tog lite bilder o lade ut.
Dyra veterinär fakturor har jag fått nog av just nu..

Men du vet hur man kan vara. Man hittar första bästa o billigaste o tänker ÅH den MÅSTE jag bara ha.
N u försöker jag intala mig att NEJ, det är ingen brådska, det kommer fler tillfällen nån gång.

Nu är priset sänkt. Såg det när ja kika runt på lite sidor. Stackarn, undrar just om någon kan komma o rädda henne..

Vad ligger priset egentligen på? Har föräldradjuren gett avkommor med halvtaskiga ben förut?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka