Kan nån hjälpa mig i denna djungel!?!

T

Trinity

Jag behöver hjälp med min pålles foderstat. Hon har fått korn och vetekli innan (bl.a) men en vän rådde mig att byta till pelleterat "helfoder" (hippo el. krafft) eftersom min pålle har besvärlig mugg bak. Hon hade nämligen varit med om ett stall som bytt foder och blev av med all mugg! Jag bestämde mig för att testa krafft rehab, eftersom det är havrefritt (Det funkade faktiskt, ser en skillnad på muggen!) och nu så pratar grannen om att müsli kunde passa min pålle....jag är ingen expert och vill gärna ha råd om detta....
Min häst är ett 16-årigt halvblod, 1,60 hög och väger strax under 600kg. Hon blir alltför pigg av havre så det kan hon inte få så mkt av. Hon är bra i hullet (kanske lite rund, men bara lite;) ) och pigg o glad.
Hon får nu/dag:

7-8 kg hö/dag och obegränsat i hagen
2 kg krafft rehab
2 dl betfor (torr)
30 ml biotin
Foderkrita
½ dl olja ngn gång i veckan

Tycker ni att detta låter galet eller är det okej?

Sv: Kan nån hjälpa mig i denna djungel!?!

1. Vi ska inte längre diskutera enskilda hästars foderstater här utan alla diskussioner ska hållas på en allmän nivå.

2. Man kan inte uttala sig säkert om någon annans foderstat utan att veta vad grovfodret innehåller. Grovfodret är ju det som foderstaten ska bygga på. Så kontentan är, utifrån ditt grovfoder kan du avgöra vilket/vilka extra fodermedel din häst behöver. Kraftfoder ger man för att kompensera upp grovfodrets brister.

Vad du gör bra är att din häst får mycket grovfoder! Minimigiva är 1 kg ts/100 kg häst vilket är liiiite. Rekommenderad giva är 1,5-2 kg ts/100 kg häst. Översatt till hö blir det 1,2 kg hö/100 kg häst i minimigiva och 1,8-2,4 kg/100 kg häst i rekommenderad giva.
//marti

Sv: Kan nån hjälpa mig i denna djungel!?!

Okej jag tänkte inte på det...:crazy: men tack så mkt ändå!:)

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Foder & Strö Funderar över foder till min dam. Tyvärr har jag ingen analys av grovfoder. Och det är inte heller möjligt då vi ej kan öppna alla...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 842
Senast: ptr
·
Foder & Strö Har en maxad c-ponny, ganska smäcker, korsning Tinker/Fullblod. I början av sommaren hade han först mask och blev sen sjuk. Efter det...
Svar
13
· Visningar
1 858
Senast: Vitpeppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama