kan någpn svara på vad...

P

Pami85

klapphingst är för något jag har hittat världens finaste häst som jag vill köpa men vad betyder klapphingst?:crazy:

Sv: kan någpn svara på vad...

Inte 100% säker men tror att det betyder att en kula tagits bort vid kastrering för att den andre krupit upp och inte kunnat nås. Med andra ord en häst som normalt sett är infertil men man kan inte vara säker.

Eller så var det att det är en okastrerad häst som inte släppt ned kulorna = sannolikt infertil men man kan inte vara säker...

Något åt det hållet tror jag i alla fall. Tror egentligen mest på alternativ två. Verkar ju kokko att ta bort EN kula så alternativ två låter mer sannolikt.

Senast ändrad:

klapphingst är för något jag har hittat världens finaste häst som jag vill köpa men vad betyder klapphingst?:crazy:

det är en hingst som har ena testikeln kvar i bukhålan, dvs pungen innehåller bara en testikel.
detta är en ärftlig defekt och en klapphingst kan aldrig avelsgodkännas (iaf enl asvh).

testikeln som stannat kvar i bukhålan antas inte kunna producera spermier, dvs en klapphingst som fått testikeln i pungen avlägsnad antas vara infertil(vallack), men den kan i vissa fall fungera och detta är en vanlig(?) orsak till tjuvbetäckningar på unghästbeten etc.
den avlägsnas då kirurgiskt.

klapphingsten som får behålla sin "outvecklade" testikel producerar samma mängd testosteron som en hingst och har därmed hingstbeteende och normal könsdrift, trots att den är steril. en sådan klapphingst kan användas som sk"teaser" för ston som ska betäckas, dvs stimulera dem att komma i brunst.

hoppas du blev lite klokare:)
/ferra

Kan tillägga att klapphingstoperation (buköppning) inte går på försäkringen, man får betala själv (hyfsat dyrt). Inga komplikationer täcks heller av försäkringen, d v s om något händer och hästen dör/får tas bort har man hellre inget ut på livförsäkringen.

Många stallägare vägrar ta in klapphingstar i stallet med hänvisning till ansvaret för att hålla hingst.

När en hingst är en klapphingst är när en eller båda testiklarna inte har vandrat ner i pungen! Läste jag i min bok :D

Hur lång tid kan det ta innan testikeln ramlar ner, innan man vet om det är en klapphingst. På min unghäst som är 1 år nu har bara den ena ramlat ner och jag vill verkligen inte ha en hingst. De andra två som går ihop med min lille är också 1 och där har de minsann trillat ner. Jag hade ju tänkt att göra honom till vallack så fort det bara gick, nu blev jag verkligen orolig. :(

Det är inte ovanligt att testiklarna vandrar upp o ner på en unghingst, att en 1åring inte har bägge kulorna nere i pungen är inte ovanligt, oftast brukar de komma ner, men som sagt inte på alla.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
347
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama