Kan någon förklara (om gag bett)

Y

Yellow_Dino

Hur ett gag fungerar, hur tyglarna ska vra, hur man rider på det, osv..snälla?

Sv: Kan någon förklara (om gag bett)

Det ger tryck på nacken samtidigt som det drar upp bettet i mungipan, så man får lätt dubbla signaler om man inte är försiktig. Det finns även viss risk att skada hästens kindtänder iom det, alltså... Det gäller att vara försiktig med "tygelridning" med gagbetten!

På ett "vanligt" gagbett sitter tygeln fast i en ring i sidostycket, som i sin tur löper genom hål i bettringen. Du får alltså direktkontakt med nacken genom tygeln, kan man säga.

På ett Amerikanskt gagbett ("gå-på-tygelnbett" :crazy: )har du skänklar som mundelen löper längs, och du fäster tygeln längs ner på skänkeln. Ungefär lika fungerar ett pessoabett, men du får olika stark effekt beroende på vilken ring du fäster tygeln i.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 134
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka