Kan mitt dräktiga sto bli för stressat?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bitch1
  • Startdatum Startdatum
B

bitch1

Jag ska köpa ny häst. Och jag vet faktiskt inte om mitt högdräktiga sto (dag 316) hinner att föla innan den nya hästen kommer hem. Kan detta påverka mitt sto/ofödda föl negativt på något sätt? Eller bör jag vänta med att ta hem nya hästen-tills fölet är fött?! PS. Mitt dräktiga sto har varit ensam häst på gården, sen i höstas. DS. :confused:

Sv: Kan mitt dräktiga sto bli för stressat?!

Oj att han fått gott själv :crazy:
Själv skulle jag inte ta hem något nytt på grund av smittorisken. Men dom behöver kanske inte ha kontakt med varan innan fölning?

Måste nog instämma i att hem till oss så skulle det inte heller komma hem en ny häst innan fölugen var några veckor gammal :smirk:. Dels för att inte utsätta fölungen för något, men även för att stoet så få lugn och ro med fölungen speciellt i början då dom kan vara väldigt övervakande och beskyddande om fölet.

Hälsningar Helen

Nu kan ju ditt sto bli stressat bara av att se en annan häst när hon nu gått själv sedan i höstas, bäst kanske att vänta tills fölet är fött. ha dem sedan i skilda hagar ett par veckor.
Hos mig kommer första stoet för betäckning redan i helgen, inga av mina ston har fölat ännu :crazy: . Mina ston kommer inte att bry sig över ett nytt sto, de är vana. Löser smittorisken med att ha dem i olika stalalt och hagar. Dessutom blir nog damerna glada över att slippa hingsten i sin hage :devil:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat