kan mineraler förvärra hovbroskförbening?

S

sinner

har (troligen) två hästar med förbening. den ena (ardenner) har också mycket dålig kvalite på hovarna. har förut gett tillskott av biotin, men jag ser inte den effekten jag vill se riktigt.
har nu beställt seaweed&rosechips eftersom många verkar nöjda med den produkten, men funderar på om ett högre intag av mineraler på något sätt kan förvärra förbeningen?
nån som vet?

Sv: kan mineraler förvärra hovbroskförbening?

Hovbroskförbening är väl inget man kan göra något åt? Brosket i hovet blir ju hårt och det känns inte som biotin eller något i den stilen ska kunna vare sig förbättra eller förvärra.

En av mina har det och mina veterinärer har aldrig sagt något sådant.

nej jag ska inte försöka bota nån förbening, däremot vill jag ge honom bättre kvalite på hovarna. men eftersom förbening innebär en inlagring av mineraler i hovbrosket så undrar jag om ett större tillskott av mineraler kan förvärra förbeningen?

En felaktig kalcium/fosfor kvot kan alltid störa beninlagringen, men knappast så det spelar någon roll i det aktuella fallet.

okej, tack. tänkte det var bäst att fråga, tillskottet ska ju ingehålla en massa mineraler efter vad jag har förstått.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·
L
Hästvård halloj! har en pålla som har dåliga hovar, letat mycket info om detta och vad jag kan göra för att förbättra (förutom bra hovis...
Svar
7
· Visningar
1 561
Senast: lkn02001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring