Kan mina barn dela häst?

ztsu

Trådstartare
Jag har en (lång men smal) tioåring och en treåring som båda älskar att vara med mig i stallet. Då min häst är konvalescent med oviss framtid pratade jag och min man om att vi kanske kunde skaffa en foderhäst till barnen. Jag är inte säker på att jag vill ha en ny häst till mig själv, och jag skulle nog trivas som fisken i vattnet som ponnymorsa. Dilemmat är ju såklart killarnas åldersskillnad. Är det ens möjligt att hitta en häst som de båda kan rida? Vi lånar ibland stallets shettis och treåringen sitter stadigt i sadeln och håller i tyglarna utan att någon av oss vuxna håller i honom. Han är modig och orädd. Han har dock bara skrittat och jag har lett dem i ett grimskaft. Stora killen är mycket mer rädd av sig. Han tycker att det är obehagligt att galoppera tom på den lilla shettisen, men han vill så gärna. Han skrittar henne själv utan att jag håller i grimskaft, men är ängslig och nervös.

En (stor) A-ponny blir kanske för liten för den store medan en B-ponny nog blir för stor för den lille. Eller vad säger ni? Är detta en omöjlig dröm? Vi har inte möjlighet att ha två ponnys, och vi vill helst börja med att hyra 6mån-1år för att se om barnens intresse håller i sig. Tanken är skogsmulleridning och att barnen skall lära sig grunderna inne i paddocken. Att starta, bromsa, svänga, osv. Alltså ingen avancerad ridning då de är helt oerfarna båda två och den lille dessutom bara är 3år gammal.
 
Köp en snäll och lugn B/C-ponny tycker jag. Men storleken är inte absolut viktigast, så länge den är stadig och säker. Jag tänker att tioåringen ju kommer att växa en hel del, det vore ju trist om han växte ifrån ponnyn redan inom en två-treårsperiod.
 
Köp en snäll och lugn B/C-ponny tycker jag. Men storleken är inte absolut viktigast, så länge den är stadig och säker. Jag tänker att tioåringen ju kommer att växa en hel del, det vore ju trist om han växte ifrån ponnyn redan inom en två-treårsperiod.

Fast som jag skrev tänkte vi skaffa en foderhäst i 6mån-1år isf. Efter den tiden tänker jag att de nog båda har lärt sig såpass mycket att den store vågar rida en lite större häst och att den lille är tillräckligt stabil för att klara av att åka på samma lite större häst. Min stora kille skulle aldrig våga galoppera, knappt trava ens tror jag, på en C-ponny i dagsläget. Det finns några sådana i stallet och de vill han absolut inte rida. Han vill bara rida shettisen.
 
Fast som jag skrev tänkte vi skaffa en foderhäst i 6mån-1år isf. Efter den tiden tänker jag att de nog båda har lärt sig såpass mycket att den store vågar rida en lite större häst och att den lille är tillräckligt stabil för att klara av att åka på samma lite större häst. Min stora kille skulle aldrig våga galoppera, knappt trava ens tror jag, på en C-ponny i dagsläget. Det finns några sådana i stallet och de vill han absolut inte rida. Han vill bara rida shettisen.

Jag skulle ha tagit en liten B-ponny i så fall. Det borde inte vara för mycket häst för en treåring, som ju ändå inte rider själv på det sättet, men ändå lagom stor för att kunna balansera upp stora sonens längd bättre. En liten B-ponny är ju dessutom inte så mycket större än en shettis så det borde ju heller inte bli några problem med att stora sonen inte ska våga rida.
 
Ja, alltså. Du bestämmer ju själv såklart. Handlar om det om 6 månader, och lite mer "åka häst" :), så går det väl bra med en shettis också. Tänker mest att så länge den är snäll och juste så funkar nog det mesta. Men om sonen är rädd för allting som är större en shettisen så ska han ju hålla sig till den storleken.
 
Sikta på en juste mindre ponny. Snäll är viktigare än centrimetrarna i det här fallet, låter det som. Stor A, liten B, B - det är nog hugget som stucket eftersom det skulle röra så kort tid.
 
Min dotter har åkt runt på min B-ponny (124) sedan hon var 3, det har aldrig varit några problem. I höstas var hon till och med med på en liten mini-hoppning på honom. Jag tror det är lättare för de små barnen med en b-ponny än en a-ponny, de små ponnyerna blir lätt så skumpiga.
 
Säger också B-ponny. Min lillasyster fick sin B-ponny som 9-åring och det var ingen modell större-B heller. Just den individen hade inte varit några svårigheter för en 3-åring heller faktiskt, särskilt inte eftersom att 3-åringar inte rider på samma sätt som vuxna gör.

Hitta en klok B-ponny röstar jag för. En som ser skillnad på tuffa barn och rädda barn så att säga och kan ställa in sig lite på att okej, ryttaren kan inte så mycket, då är vi försiktiga nu. Min syrra var en räddhare när hon fick ponnyn men i takt med att hon blev modigare blev det riktigt klipp i ponnyn och det blev en jätterolig kamrat.
 
Jag hade nog letat efter en tex islänning i storlek med liten C-ponny.
Den tuffa 3 åringen kan rida den.
Den äldre kan rida den mycket längre tid, om han fäster sig vid ponnyn och är försiktig av sig är det ju så himla surt att behöva byta av storleksskäl när han väl är trygg med en.
En större ponny kan även du rida på och rida till vid behov.
Så hade iaf jag gjort.
 
Och jag hade inte valt islänning. Vad jag har förstått är de inte några vidare barnhästar och om barnen fastnar för hästen vill man ju att de kan rida själv så småningom.
 
Är det så lätt att hitta foderponny, så man bara kan välja och vraka och ha exakta krav om storlek? Själv hade jag nog låtit stora killen börja på ridskola, och se om intresset håller i sig. 3-åringen leder man väl bara ett par år till, så där går det väl bra med vilken häst/ponny som helst?
 
Och jag hade inte valt islänning. Vad jag har förstått är de inte några vidare barnhästar och om barnen fastnar för hästen vill man ju att de kan rida själv så småningom.

Det handlar ju om individer oavsett ras.
Det finns islänningar som är som en Ferrari som min islänning och det finns islänningar som är perfekta till barn som min kusin har.
På hennes islänningar kan 3åringar rida själva, men hon har ju valt såna individer eftersom hon är försiktig och dessutom har barn.
 
@pulkaskurk jo såklart, dock finns det raser jag personligen väljer bort av anledningen att det är "tuffa raser" så kan de vara hur söta som helst. Det är bland annat shettisar och islänningar.
 
Jag har en (lång men smal) tioåring och en treåring som båda älskar att vara med mig i stallet. Då min häst är konvalescent med oviss framtid pratade jag och min man om att vi kanske kunde skaffa en foderhäst till barnen. Jag är inte säker på att jag vill ha en ny häst till mig själv, och jag skulle nog trivas som fisken i vattnet som ponnymorsa. Dilemmat är ju såklart killarnas åldersskillnad. Är det ens möjligt att hitta en häst som de båda kan rida? Vi lånar ibland stallets shettis och treåringen sitter stadigt i sadeln och håller i tyglarna utan att någon av oss vuxna håller i honom. Han är modig och orädd. Han har dock bara skrittat och jag har lett dem i ett grimskaft. Stora killen är mycket mer rädd av sig. Han tycker att det är obehagligt att galoppera tom på den lilla shettisen, men han vill så gärna. Han skrittar henne själv utan att jag håller i grimskaft, men är ängslig och nervös.

En (stor) A-ponny blir kanske för liten för den store medan en B-ponny nog blir för stor för den lille. Eller vad säger ni? Är detta en omöjlig dröm? Vi har inte möjlighet att ha två ponnys, och vi vill helst börja med att hyra 6mån-1år för att se om barnens intresse håller i sig. Tanken är skogsmulleridning och att barnen skall lära sig grunderna inne i paddocken. Att starta, bromsa, svänga, osv. Alltså ingen avancerad ridning då de är helt oerfarna båda två och den lille dessutom bara är 3år gammal.

Jag skulle satsa på en stor A-ponny eller en liten B-ponny, en snäll en. Den bör klara 40-45 kilo och din stora grabb verkar ju dessutom inte lagd åt hårda vilda ridturer. Det verkar onödigt att skaffa något att växa i om den stora pojken är lite rädd. Bättre då att ha lite närmare till marken och ha en chans att våga sig på mer grejer. Ge honom ett år eller två att hitta självförtroendet tillsammans med hästen. Sen kan ni byta till något större och sportigare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 251
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 919
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp