Kan min pappa prova att rida min islandshäst?

Nea86

Trådstartare
Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart!
Men så är det så att min isis inte är större än 132 cm i mankhöjd och min pappa väger 90 kg. Så jag var tvungen att säga till honom att jag inte visste om han var för tung, och han lät änna lite ledsen. :(
Men skulle hon kunna skritta i 5 min med min pappa på ryggen?
Hon är 12 år gammal. Vad säger ni??
Vill ju inte att hon ska fara illa av det??

Sv: Kan min pappa prova att rida min islandshäst?

Klart han kan! :)

Såvida hon är frisk och någorlunda i form så tar hon ingen skada av den korta stunden!

Om din häst är i bra form med ordentliga muskler (som alla hästar bör ha) så kan han säkert rida ett pass i alla gångarter! :laugh:

40 minuter under din ledning gör knappast någon skada! :laugh:

Min fd red med jämna mellanrum (läs 3 gånger per år) min 135 cm höga valack, det gick alldeles utmärkt trots att den grabben vägde 110 kg.

Gneisti är ju tacksamt byggd, fyrkantig, kort rygg och sätter under sig naturligt, så även en oerfaren ryttare kunde rida väldigt bra på honom.

Men jag skulle inte sätta den vikten på honom varje dag, då hade exet fått banta eller köpa en större häst själv;)

Om din häst faktiskt inte orkar (för alla är inte lika viktbärande) så kommer ni att märka det rätt fort, även om hon inte gör nåt dumt så kan de se väldigt eländiga ut när det blir för mycket och då är det ju inte värre än att pappa kan kliva ner igen. Så var inte rädd för att låta honom prova, det är alltid bra att uppmuntra föräldrars engagemang i ens hobby:angel:

Tror inte det är någon fara.

Idag när jag satt och tittade på hingstar så hittade jag en hemsida där man presenterar en hingst vars ryttare är väldigt stor (i förhållande till sin längd). Men hästen ser jättefin och glad ut.

Åh, vad bra!
Då ska han få följa med imorgon och prova! Så hoppas jag att det går bra :)
Och skulle det nu bli för jobbigt för tjejen får vi ta en handpromenad ist. Pappa sa tom att han kan åka dit själv ibland och gå promenader med henne ifall jag skulle ha ont om tid! Vad paff jag blev, men självklart får han gärna göra det! Det fixar han ju, han har ju varit med några år nu :P
Jätteroligt att pappa också är så intresserad nu för tiden! Mamma och jag delar ju intresset sen tidigare :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 291
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 560
Senast: Pratsch
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 286
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar