Kan min katt vara deprimerad?

nangiialaa

Trådstartare
Jag är lite orolig för min ena katt. Han har alltid varit mycket lugnare och framförallt mycket blygare och ganska rädd om sig än min andra katt men på sistone verkar han mer och mer apatisk. Han äter som han ska och går på lådan som han ska men han är oerhört lugn. Leker nästan aldrig med sin jämngamla (strax över två år) kompis och sover oerhört mycket. Den andra är också lugn men går upp och rör sig oftare och försöker leka men utan något vidare resultat. Dem bråkar ibland, men det gör väl alla syskon ;)
Men i alla fall, kan han vara deprimerad?
Vad gör jag åt det?
Funderar på att få han kollad av en veterinär?

Båda katterna är kastrerade hankatter och dem är även innekatter och har alltid varit det.

Sv: Kan min katt vara deprimerad?

Skadar väl inte att kolla om han är sjuk, men kanske är han mest av allt understimulerad? Han har blivit vuxen nu och det är inte alla vuxna kissar behåller leklusten. Får dom gå ut? Är han nyfiken om du öppnar något utrymme som brukar vara stängt eller visar nyfikenhet för något annat? Är han kelig, och när du kelar så hur är han då? Jag har lagt märke till att katter som inte mår bra spinner med i ett annat tonläge än det vanliga, i regel högre och mer kurrigt liksom.

Skadar väl inte att kolla om han är sjuk, men kanske är han mest av allt understimulerad? Han har blivit vuxen nu och det är inte alla vuxna kissar behåller leklusten. Får dom gå ut? Är han nyfiken om du öppnar något utrymme som brukar vara stängt eller visar nyfikenhet för något annat? Är han kelig, och när du kelar så hur är han då? Jag har lagt märke till att katter som inte mår bra spinner med i ett annat tonläge än det vanliga, i regel högre och mer kurrigt liksom.

Har är inte så nyfiken, han vet ju vad allt här hemma är för något redan :P Leksaker inte heller intressant såvida det inte är massor med kattmynta i dem, då är de roliga en dag ungefär, sedan ligger dem bara och "skräpar". Jag har haft båda ute i koppel men det räcker att man öppnar porten ut och dem sätter en tass utanför dörren så får dem panik och rusar in...(?)
Han är mycket kelig och hade helst blivit kliad på magen hela dagen. Jo, han spinner faktiskt högt, högre än han gjort innan!?
Får nog boka en veterinärtid åt honom.....?

En idé då dom är så hemskt rädda att vara ute skulle kunna vara att ta med dom en och en ut i transportburen och sätta dig med buren intill. Då får dom se på omgivningen från en trygg position... Sedan kan du bära dom en och en ute och nästa steg blir att sätta ned dom en bit hemifrån. Förr eller senare kommer dom troligen att uppskatta att vara ute!

Min ena katt är lik din i beteende. Otroligt lugn och snäll i alla lägen. Väldigt svår att busa upp. Han har dock fri tillgång till utevistelse och där kan han busa med kattkompis. Det gör han nån gång per dag men annars knallar han för sig själv. Så det är nog kattens personlighet, dvs jag skulle inte oroa mig. :)

Precis som med människor, så brukar man först utesluta att det handlar om fysisk sjukdom innan man börjar fundera på psykiska orsaker. Så ett veterinärbesök med blodprovstagning är också mitt råd. Speciellt eftersom du ser en sån förändring av beteendet hos din katt. Då ska man reagera, precis som du har gjort.

När det gäller kattmyntaleksakerna så kan det vara bra att ha dem förvarade i en byrålåda när katten inte leker med dem. Effekten av kattmynta sitter i ca 5-15 minuter ungefär, och sen tar det ca 2 timmar innan de kan känna effekten igen. Så jag har märkt att har jag kattmyntaleksakerna liggandes framme hela tiden så är de inte alls intressanta. Därför har jag börjat ta fram dem ibland åt katterna när de behöver något att leka med och förvarar dem i en låda däremellan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: MajaKattis
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
922
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka