Kan man tömköra utan gjord?

Fibusen

Trådstartare
Min häst har en enorm sadeltvång. Han har jättesvårt att acceptera en tömkörningsgjord,sadel går i dag bra,men antar att det är den större anläggningsytan som gör att det funkar.

Jag gav upp tömkörningen och sålde iväg gjord och tömmar,men jag känner att jag skulle verkligen vilja arbeta han mycket för hand i framtiden så jag sitter och klurar lite på alternativ.

Funderar på ifall man kan tillverka ett par längre "tyglar" och kunna arbeta han för hand med mig brevid,tex vid skänkelläget? För antar att långa tömmar blir lite väl mycket att hålla koll på om man inte har någon gjord som kan hjälpa till att hålla upp dom...

Funderar även på vanliga tömmar,men att man binder ihop dom på något sett och lägger "ihopbindningen" bakom manken,bara för att dom inte ska glida ner?

Även funderingar på om man kan använda sadeln och fästa tömmarna igenom på något sätt?

Jag kommer i början enbart skritta rakt ut i skogen,när vi ska börja arbeta mer så känns alternativ 1 som det bästa,men bara rakt ut i skogen kanske alternativ 2 kan funka också?

Största anledningen till att jag vill få igång tömkörningen är att jag vill att han ska tänka frammåt när vi är själva i skogen. Har gått hur bra som helst att rida han först med sällskap bakom,men är vi helt själva så vill han inte alls gå frammåt! Går även jättebra att promenera han själv,men då är jag ju med han vid sidan om,han behöver bygga upp självförtroendet att våga gå på själv!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Jag tänker att du kanske kan göra någon slags anordning som håller tömmarna uppe? Kanske går det att sätta några snören i sadeln så att tömmarna hålls uppe?
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Ja,för det är ju bara det som behövs,att tömmarna hålls uppe så det inte blir några onödiga olyckor. Tänkte först om man snurrar upp stigbyglarna jättekort och trär genom dom,men då kommer ju dom ligga och slå om jag behöver ta i tömmen. Antar att det kommer bli ganska mycket åsikter från hans sida när vi ska lämna gården och han får gå först så vill vara säker på att det kommer sitta.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Long reining är ju som tömkörning utan tömkörningsgjord. Man står vid sidan av hästen osv, googla det :p
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Ta ett (extra)stigläder och fäst ihop stigbyglarna "under magen".

Då ligger de ok still, är ett bra sätt att tömköra hästarna under inridningsperioden innan man kan börja sitta på dem. Man får på sadeln på köpet ;)

Annars funkar det utmärkt att tömköra utan gjord också, men man får vara noga med att ha koll på tömmarna, den yttre lägger sig fint ovanför hasorna.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Eller så kan man ju sätta en tömkörningsgjord över sadeln.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Fäst en rem runt halsen och en täckesgjord i resår. Fäst ihop dessa med en rem vid manken och fäst ytterligare en rem så att tömmarna kan löpa genom den. Alt använd sadel. Fäst stigbyglarna under magen på hästen som någon skrev och fäst en rem i öglorna där man normalt sätter en förbygel. Då kan du få en töm lågt och en högt och på så sätt kunna jobba hästen mer effektivt på volt.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Jag jobbar mina hästar en hel del på långa tyglar. Jag tycker det är smidigare än att tömköra om man tex ska jobba mycket med öppnor och slutor.
Då har du huvudlag och "tyglar" som är 6-8m. Jag köpte en delningsbar tömkörningstöm med hakar på i båda ändar på ena delen av tömmen. Funkar perfekt.

Ser ut såhär (oftast har jag inte sadel på hästen men skulle rida efteråt).

313181_3556857556169_740439353_n.jpg
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Man behöver absolut inte ha gjord för att arbeta hästen från marken. Vid LongReining/Långa tyglar används inte det.

Finns en jättebra film "Long Reining" av Piet Bakker och Ellen Ofstad. Beskriver utrustning och hur man börjar.
longreining_1.png


Jag tränar med långa tyglar ibland, mina hästar älskar det :) Jag använder bara en tajt lädergrimma och ett par hemmasplitsade reptyglar med snabbhake. Tänk på att ha handskar oxå om du hanterar rep.

wpid-imag1204.jpg

wpid-dsc_1416.jpg
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Jag kör long reining då och då med min häst. Använder mig att ett par gamla gramantyglar då jag tycker de har lagom längd (bra att de kan användas till något :) ).
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Ser ju toppenbra ut! Vad glad jag vart nu! :D Har tänkt så många gånger att jag VILL verkligen kunna tömköra,mkt för att kunna ta oss ut ensamma ute i skogen,för som sagt så är det inga problem när jag går brevid på vanlig promenad,men när jag har ridit så har det bara blivit en massa massa bråk. Han har tvärnitat,och när jag bett om frammåt så har han lagt i backen och stått och studsat...:meh:

Han är ju bara 3,5 så det är ju något som så klart kommer bli bättre,han är väll lite osäker än under ryttare när han inte har nån brevid sig eller nån annan hästkompis bakom sig. Tycker inte alls om att vi ska behöva bråka för att komma ut själva! Har ju aldrig haft möjlighet att kunna tömköra honom för jag trodde inte att det gick utan gjord.

Hur långt rep bör man ha? Har ni så man kan gå så pass långt bakom så man inte blir sparkad,eller har ni bara så man kan gå på sidan? Hästen är 165 ca och lååång med låååånga ben.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Som sagt 6-8 m. Hästen på bilden är 170 och den tömmen är ca 6 m. Då kan jag gå bakom rumpan för att byta varv. Dock så är det ju precis intill rumpan. Tycker det blir för mycket töm att hålla i om man ska kunna gå på tryggt avstånd.

kvandi Och jag som tycker att den filmen är skittråkig :o Förutom att alla hästar ser ut att vara lite halvkassa (skimmeln som Piet jobbar är uppenbart halt) så tycker jag inte att man lär sig speciellt mycket heller. Den visar bara vad man kan göra men kan man tömköra så är det ju samma sak bara det att man går bredvid hästen och kan inverka mer.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Har sett folk sätta tömkörningsgjorden på sadeln, men inte testat själv.

Har själv en sadeltvångshäst som det inte är aktuellt att sätta en vanlig hård gjord på. Jag har köpt denna (Webshoplänk borttagen enligt bukefalos regler/moderator) och satt på en ELT gjord, som hon även använder till sin vanliga sadel. Går ju att sätta vilken gjord som helst som hästen normalt går med och trivs med. Funkar bra för oss.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Åhh,den såg ju riktigt trevlig ut den där! Ska absolut kollar närmare på. Tack för tipset!

Jag tillverkade egna linor,gjorde dom lite längre än vad man ska,så jag kunde faktist gå bakom,och det funkade klockrent,trots att vi inte hade nån gjord! Sen är det så klart säkrare/bättre med gjord så förhoppningarna är väll att kunna hitta nån som funkar. Men tills vidare så provar vi så här!

Mycket nöjd häst iallafall:

1391683_10201218096348694_2067079191_n.jpg
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Är det bara rakt fram du tömkör och hästen är lydig så kan man lägga tömmarna i kort över ryggen, så de inte hänger på sidorna åtminstone.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Jag använder ibland en tunn longeringslina som jag har som tömmar när jag inte vill tjorva med gjord utan bara ta mig iväg lite snabbt. Sen går jag bredvid bakdelen/sidan på hästen och tycker det funkar bra.
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Jag har tömkört med sadel. Då har jag satt varsin stor hake i dom små ringarna som finns på sadeln som jag drar tömmarna igenom. Funkar kanon!
 
Sv: Kan man tömköra utan gjord?

Jag har aldrig haft ngt problem att tomkora utan gjord, har faktiskt nastan aldrig gjort det. Kor bade med lang och kort tom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 701
Senast: Mkb
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp