Kan man ta föl på ett sto

mysko

Trådstartare
som blir 21 & aldrig haft föl??
Är lite sugen att ta föl på min häst men vet inte om det är så bra när hon aldrig haft föl innan & är så gammal?

mysko som vill ha barnbarn :angel:

Sv: Kan man ta föl på ett sto

Om hon är frisk och fräsch så går det.
Men jag skulle inte rekommendera att "tjata" på henne med PG sprutor m.m.

AM

Nej, det ska du inte göra. Alldeles för stor risk på mamman, dessutom kommer du få svårt att få henne dräktig. Jag skulle säga att gränsen skulle gå vid ca halva ditt stos ålder, så....
Det är knappt att jag betäcker 20-åriga märrar som HAR haft föl tidigare, det tar så hårt på dem. Men om du vill ha en liten bebbe, kan du väl leasa ett fint fölsto med fina linjer och ta avkomman?

/Z

Herrejösses, det finns MASSOR med exempel på ston som mår utmärkt OCH är dräktiga/fölar många år efter 20 års ålder!
Hästar åldras inte gynekologist på samma sätt som människor.

Är hästen bara frisk och pigg (vilket jag vet att min "nästangrannes" häst är) så finns INGET hinder att försöka betäcka. Det enda kan var att hon inte blir dräktig och DET är i så fall ett kvitto på att hon inte längre är kapabel att gå dräktig och föla, med allt vad det innebär!

Så det är Ok fast hon inte haft föl innan då :D :D
Ja hon är pigg & fräch för sin ålder och det är därför vi har diskuterat ett föl
Hade hon varit för sin ålder så hade jag inte ens tänkt på det.
Men hur väljer man ut hingst :confused: herregud det blir nog problematiskt :o avel har aldrig varit i mina tankar :o

här är min 20 åring
kopieradefrnalbum003.jpg

Senast ändrad:

Säger bara vad jag tycker och kan naturligtvis endast tala av egen erfarenhet, inte någon annans. Har du en annan erfarenhet eller åsikt är du mer än välkommen, men det vore kanske mer konstruktivt och givande om du svarade på trådskaparens fråga istället för att hacka på andras svar på inlägg. Jag tror att det skulle främja en mer öppen diskussion här och det är väl bra?

Jag håller dock fast vid min åsikt, men mysko är nog smart nog att blanda in en veterinär i det hela och denne kan nog tala om huruvida en betäckning skulle lämpa sig eller inte. Jag tycker själv det låter farligt.

Hoppas ingen tagit illa upp av mitt inlägg här, utan att diskussionen kan fortsätta på det ämne som trådskaparen ämnat.

/Z

ja, det är okej.. Kolla bara upp henne ordentligt innan - men det görs ju ändå om hon semineras, vilket kanske är bästa metoden för henne..

Hur du väljer hingst?
Börja med att lista ut vad du vill ha ut av avkomman. Sen kanske jag kan hjälpa dig att "lite mer opartiskt" värdera hennes egenskaper. Sen får man börja leta efter hingstar som stämmer in på att komplettera henne så att det skulle kunna bli den avkomma du vill ha..
ganska kul faktiskt! :)

Jag förstår vad du säger och jag har funderat i dom termerna oxå och därför inte gjort slag i saken än
Givetvis ska jag kolla upp henne med Vet. och allt som kan tänkas vill för allt i världen inte utsätta henne för något som skadar eller t.o.m tar livet av henne, hon är betyder allt efter min son

Tack för din synpunkt :bow: den begrunnas verkligen.

:bow: jag vet att jag skulle få bästa råd & tips från dig :D och du det är ett löfte att jag hör av mig :angel:

Börjar känna att jag skulle vilja ha en avkomma efter henne :D

Problemet är att man aldrig märker när hon brunstar hon har gjort det en gång sen hon kom hit
Slutar ston att brunsta precis som när vi kommer in i klimakteriet & inte kan skaffa barn längre?

Snacka om att jag är okunning på denna bit i hästeriet :o

Såvitt jag har förstått så går ston inte in i klimakteriet på det sätt som vi människor gör.

Du får väl komma hit med henne och låta riktiga grabbar lukta på henne... DET brukar göra susen om de inte visar något..
Min egen ("storasyster") visar ju inte heller några brunster, inte ens för hingstarna, henne får jag åka och kolla på seminstation för att se var i brunstcykeln hon vefinner sig...

Jaha då är hon inte ensam om att dölja sina lustar då :angel:
Vet i katten om jag vågar komma upp till din "guldklimp" men klart en avkomma efter honom skulle väl inte vara så tokigt :angel:

vad är det som gör att ett 13-14 årigt sto är för gammalt för att få föl? är det bäckenet som stelnar vid 10-11 års ålder eller är det något annat?

äsch, hon behöver ju inte hälsa på guldklimpen (som snart blir valack, för övrigt), det räcker nog med den lilla svarta... betydligt mer hanterbart... (såvida hon inte hatar shettisar :p)

Jag tycker det är ok om hästen är fräsch.
Jag vet många som tagit föl på ston i 18-20 års åldern som inte haft föl tidigare å det har gått alldeles utmärkt alla gångerna.Det var hbl å vbl å inga "uthålliga ponnyraser" :)

Mitt sto fyller 13 till våren å jag ska låta betäcka henne,vad jag vet har hon aldrig fått föl men eftersom hon varit vildhäst på island tills hon var 6 år så vet man inte.Menar du att det är försent??! :eek:

Ston kan dö vid fölning, även om de var i toppen kondis å hälsa.Det är sånt som kan hända å vill man absolut inte riskera det så kanske man ska överväga att inte betäcka sitt sto.Jag är som du, dö orolig att ngt ska hända, ska låta betäcka mitt sto i sommar, men har haft lite terapi med mig själv å intalat mig att man undersöker att stoet är friskt å det är det man kan göra.
Om ngt går fel mot all förmodan så är det inget man kan rå över.

Det är vad vi i samråd med vår veterinär kom fram till, så de riktiga fysiologiska förklaringarna kan jag tyvärr inte komma med. Det fanns dock en hel del anledningar till att vi valde att inte betäcka några utav våra äldre ston, som jag kan berätta.
Dels var det för att stoet fysiskt får svårare för själva fölningen (så jag antar att det har med bäckenet att göra), det var framförallt därför vi inte ville ha några förstföderskor som var äldre än 10-12, men också för att en dräktighet och digivningsperiod tar mer på dem ju äldre de blir.
Det senare problemet tänkte jag särskilt på vad gäller myskos sto. Att det skulle bli för mycket för henne. Lägg till att det har tagit på krafterna för ett gammalt sto att vara dräktig, sedan ska hon också vara med om en fölning. Då ökar ju riskerna som jag ser det.

Sedan har även vi haft ston på över 20 år som gått med föl vid sidan, man får helt enkelt se till individen. (Dessa har dock varit fölmärrar under lång tid)

Svarar en till här:
chrysler:

Jag tror inte det blir några problem med din häst, det är många ston som går färdigt tävlingskarriär utan att ha haft föl som unghäst. Jag har ingen egen erfarenhet av det, men jag antar att man skulle ha hört ifall det var många ston som mådde dåligt av det eller for illa. Vad jag däremot vet är att riskerna för problematisk fölning ökar från cirka tio års ålder. Efter 15 skulle jag i alla fall sätta definitivt stopp (även fast min gräns redan ligger runt 10 år....), men så är jag också den som tar det säkra före det osäkra.

Sedan blir jag lite nyfiken på de som betäckt 18-20-åringar. Av vilken anledning valde man att göra det och har dessa ston blivit ombetäckta? Hur har det gått?

Hoppas jag lyckats svara er någorlunda iaf

/Z

Håller men ameo och naffa. Du kan mkt väl betäcka henne. Ställer gärna också upp och hjälper att selektera hingstar. Men som någon sa, du skall ta dig en ordentlig funderare på VAD du vill ha ut av avkomman. Har glömt vad det är för stam på henne. Vet bara att det var fullblod på mödernet.

Betäckte i år ett 21 årigt sto som iof haft föl i tidig ålder. Detta är en gammal ridskoleponny som inte visat brunst på länge. När hingsten kom till oss brunstade hon efter 2 dgr :o och sedan höll den brunsten i i 5 dygn uppehåll i 5 dgr för att sedan brunsta igen 5 dygn. Mkt kärlek hann det bli under den tiden då hon fick gå på fribetäckning :love: Dräktig blev hon och vi hoppas på ett sött föl i maj-05 :love:
Pröva du att betäcka, blir hon dräktig så är allt som det ska.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar