Sv: Kan man ta föl på ett sto
Det är vad vi i samråd med vår veterinär kom fram till, så de riktiga fysiologiska förklaringarna kan jag tyvärr inte komma med. Det fanns dock en hel del anledningar till att vi valde att inte betäcka några utav våra äldre ston, som jag kan berätta.
Dels var det för att stoet fysiskt får svårare för själva fölningen (så jag antar att det har med bäckenet att göra), det var framförallt därför vi inte ville ha några förstföderskor som var äldre än 10-12, men också för att en dräktighet och digivningsperiod tar mer på dem ju äldre de blir.
Det senare problemet tänkte jag särskilt på vad gäller myskos sto. Att det skulle bli för mycket för henne. Lägg till att det har tagit på krafterna för ett gammalt sto att vara dräktig, sedan ska hon också vara med om en fölning. Då ökar ju riskerna som jag ser det.
Sedan har även vi haft ston på över 20 år som gått med föl vid sidan, man får helt enkelt se till individen. (Dessa har dock varit fölmärrar under lång tid)
Svarar en till här:
chrysler:
Jag tror inte det blir några problem med din häst, det är många ston som går färdigt tävlingskarriär utan att ha haft föl som unghäst. Jag har ingen egen erfarenhet av det, men jag antar att man skulle ha hört ifall det var många ston som mådde dåligt av det eller for illa. Vad jag däremot vet är att riskerna för problematisk fölning ökar från cirka tio års ålder. Efter 15 skulle jag i alla fall sätta definitivt stopp (även fast min gräns redan ligger runt 10 år....), men så är jag också den som tar det säkra före det osäkra.
Sedan blir jag lite nyfiken på de som betäckt 18-20-åringar. Av vilken anledning valde man att göra det och har dessa ston blivit ombetäckta? Hur har det gått?
Hoppas jag lyckats svara er någorlunda iaf
/Z