Kan man ta föl på ett sto

Sv: Kan man ta föl på ett sto

:bow: :bow: :bow: till er alla för svaren :D

Jag kommer noga att överväga OM hon klarar en fölning & allt där omkring.
Shady, hon har Pascall & Chagall på fäderhållet (stavning?)

Jag vill ha en dressyr, bra psyke & fullblod i fölet
Hon har mer åt halvbloshållet i kroppen så jag tror att ett fullblod skulle finlämma fölet lite, eller?

Att jag vill betäcka henne nu är för att jag vill ha något efter henne för framtiden & jag tror att hon skulle få ett fint avslut på sin tid här på jorden genom att få bli mamma :love: jag vet inte om det är egoistiskt av mig

Hennes mamma hade svåra fölningar men har fått reda på att det INTE är ärftligt, eller?

tack än en gång :bow:

Precis som någon tidigare skrev så är det bara att göra ett försök om stoet är i god kondition osv, hon ska ju dessutom orka fostra en fölunge i x antal månader. Vill hon inte bli dräktig så blir hon inte det, naturen sköter det där rätt bra själv. Har själv ett sto som fick sin första avkomma när hon var 20, hon blir 26 till våren och får då förhoppningsvis sitt femte föl :love: . Hon är hur pigg som helst och har fixat alla fölningar själv och fostrat och fött allihop mkt väl. Nu blir troligtvis detta hennes sista föl till våren, vi är mer än nöjda med det hon lämnat efter sig. Lycka till med ditt sto och hennes kommande föl. :banana:

:D oj vad kul att läsa :D
har hon mått bra hela tiden?
har hon haft några svårigheter alls?
har det varit svårare att få henne dräktig?
hur tog hon att bli "mamma" första gången?

Så var det. Tror inte alls att det kommer att vara några problem, du har henne i så fint skick. Sedan som någon sa så får naturen ha sin gång.

Shady visar heller inga bra brunster så ta du och stick ner till ameo och testa henne. Ja inte idag alltså, utan när du kollat henne och bestämt vem du vill ha som pappa till fölet. Kan vara en fördel också om du väntar till våren ;)

Jag har tänkt till våren isf men det är en bit tills dess så vi får väl se vad Vet. säger för det är trots allt det som avgör om det blir något

Vi får väl snacka hingstar framöver :angel: ja Briar eller cadento skulle inte sitta så dumt :p

Ta en sak i taget. Vet först och om du får klartecken från honom, så hjälper jag dig mer än gärna med hingstval. Vet att du gillar dessa hingstar. Glöm inte Wordlu (första fuxen) och Don Frederico (sista mörka) på Flyingedagarna, det var också hästar du gillade skarpt.

:D ja inte blir det B & C iaf det är nog alldeles för dyrt :crazy:

Hur fungerar det med hingstens färg?
Om jag tar en fux eller en svart hur fungerar arvsanlagen på färg till fölet då?
Hon är ju mörkbrun

Färgen beror helt på vad hon har för anlag bakom sig, om det finns ett "dolt" fuxanlag eller inte. Gör det det så har du 50% chans/risk för fux om du betäcker med en fux och 25% fuxchans/-risk om du betäcker med en hingst som är heterozygot brun el svart (exv guldklimpen - som nu har tid bokad för kastrering.. :p) Svart kan du bara få om hon inte har agutianlaget (som gör den svarta hästen brun) i dubbel uppsättning och det kan du nog inte veta utan det får bli en överraskning... :)

Hon har mått jättebra hela tiden faktiskt, vi har promenadridit henne en del innan det har hon alltid gillat, nu senaste året har det bara blivit lite promenader vid hand istället och det är också mkt uppskattat. Det enda som hänt är att hon inte släppte sin efterbörd vid andra fölet, men det fick hon hjälp med av veterinären så det gick bara bra. Den enda gången det varit svårt att få henne dräktig var i år, men det var ju många som hade problem med det i år vad jag förstått. Hon hade inga som helst problem med att vara mamma första gången, som sagt var, naturen sköter det där själv precis som hos oss människor ;) . Jag har bara positiva erfarenheter så här långt, vi får hoppas det fortsätter så för vår härliga "gamla dam".
Vilken hingst har du i åtanke om du nu bestämmer dig för att betäcka ditt sto? Nyfiken ;)

Vad kul det är att läsa :D
Man är lite orolig eftersom det isf blir första ggn
Jag har inte en aning vilken hingst det blir :confused: är inte så insatt i detta men har som tur är 2 st vänner som hjälper mig=ameo & Shady :D :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd