Sv: Kan man ta bort innertaket?
För det första så undrar jag om det är en bra idé överhuvudtaget, eller rent praktiskt, att ta bort innertaket för att förbättra luften i stallet och skapa en mer "luftig" känsla? För det andra så undrar jag om det ens är lagligt att ha låga bjälkar men inget tak? D.v.s. att stallet av någon anledning faller utanför ramarna för vad som är lagligt/okej om jag tar bort själva (inner)taket men låter bjälkarna sitta kvar?
Och slutligen så undrar jag om det verkligen vore stört omöjligt att få tillåtelse att ställa en storhäst i stallet när s.a.s. inte hela taket är så lågt, utan bara ett par bjälkar? I mina ögon är liksom risken att hästen lyckas slå huvudet i en sådan bjälke, inte större än att hästen slår huvudet i taket på en transport, eller reser sig och slår i huvudet i dörröppningen, eller slår huvudet i en trädgren i hagen etc. Jag kan inte heller på något annat sätt se att stallet vore olämpligt för en större häst då boxarna är stora, stallgången rymlig, luften okej (framförallt om taket tas bort då) o.s.v.
Alltså, jag vet ju att det enligt pappret inte är lagligt så länge lägsta punkten (dessa förbenade bjälkar) inte är högre än 2,20 m. men jag undrar alltså om det finns någon chans att djurskyddet kan se lite "genom fingrarna" när det gäller sånt här? Eller är dessa bjälkar en för stor avvikelse för att stallet ska kunna godkännas som storhäststall, även om allting är okej i övrigt?