Kan man starta?

ElektraDelight

Trådstartare
Hej alla glada travmänniskor :)

Jag kommer här som en liten korkad unge med konstiga frågor :angel:
Är de okej ? :P Haha

Jag äger en förtjusande liten dam på 6 år. Hon är inkörd & travtränad i ca två veckor. Sen ställdes hon av & de hände ingenting med henne fören ca 1½ år sedan då jag trillade in i hennes liv. Hon är sedan dess ridtränad men verkar inte gilla livet som ridhäst faktiskt. Hon har en enorm trav & det går fort fort fort. Iallafall när hon får springa i stooora hagen :angel:

Så bara en allmän fråga. Om man skulle vilja travträna osv. Får hon lov att starta lopp? Hon har ej gått premielopp.

Inget jag hade planerat. Bara en kompis till mig som blev eld & lågor. Haha.

Kram!

Sv: Kan man starta?

Ja, hon är berättigad att starta, men det krävs ganska mycket tträning och nästan så du måste börja tömköra henne först eftersom hon inte verkar ha varit i vagn mer än 14 dgr, som en inkörning igen...dock är hon ju tränad ( i ridning) så det är bara att köra på...men för guds skull ha med dig kompetenta människor.

Okej.
Ja jag skulle aldrig ge mig på att köra henne. Har provat att köra men jag känner mig så fruktansvärt utsatt. Haha :)
De var mest bara en allmän fundering då en vän (som äger flera hästar som går löp) blev eld & lågor då hon såg hennes steg & rytm.

tack för svaret :)

Hon heter Jagellonica :)
Jag tycker de är super läskigt. Dock gör jag snabbjobb i sadlen istället. Där är man säkrare :p

för att hon ska vara startberättigad så måste hon stå på någons träningslista, säkert kan din vän som äger travhästar hjälpa dig med dina frågor.

lycka till!

Hej! Kollade lite på din hästs stam. Hennes mormor har jag faktiskt ridtränat! Hon var i träning hos en tränare som jag hjälpte till hos i slutet av 70-början av 80-talet.Han hade ridträning som sin specialitet. Väldigt trevlig häst, och duktig.Finns många bra avkommor på den stolinjen! :)

Hon heter Jagellonica :)
Jag tycker de är super läskigt. Dock gör jag snabbjobb i sadlen istället. Där är man säkrare :p

Hon måste som sagt var stå på någons träningslista för att få starta. Så endera får du ta b-tränarlicensen eller så får du "överföra" en andel av hästen till någon med licens så att denne kan ta med henne på sin träningslista.

Jag tycker också att det låter som att monté kan vara intressant. Kanske rent av att du själv - om intresset att tävla finns där - skulle ta montélicens? Eller träna henne för monté och ta en monteryttare till loppen om du inte vill tävla själv.

Precis som många har påpekat behöver du dock hjälp med träningen, det är skillnad att träna en ridhäst för normal ridhästkondition och att träna fram en snabb och travsäker häst för att gå lopp så det är ju bra om man vet hur man ska göra utan att skada hästen och för att på rätt sätt bygga upp hästen för att hålla för de farter som är i lopp. Jag håller själv på att försöka lära mig och känner mig efter de två/tre år jag varit delaktig i travsporten (kör åt min stallägare och är med på tävlingar som oavlönad utselningspersonal) absolut för grön än för att våga skaffa egen travare. Men det kommer nog med tiden!

Hur som haver, lycka till!

Och självklart får man ställa frågor - hur i hela fridens namn ska man annars lära sig och vad skulle annars ett forum var till för?

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Lantbruksdjur Hoppas att tråden ligger rätt.. Nu har det ploppat upp en massa funderingar i skallen, vet inte ens om det är vettigt eller om det...
Svar
6
· Visningar
2 949
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2