Kan man sluta och sen hitta tillbaka?

Sandra78

Trådstartare
Kort historik; jag köpte min häst 1997 och hade henne till hennes död i juni -11. I december -10 fick jag barn, och därmed red jag tämligen sparsamt några månader före och efter det, och sen så blev hästen sjuk och då blev det ingen ridning alls.
Någon månad efter att jag tog bort min häst började jag rida en av de andra hästarna i stallet två dagar i veckan. En jättetrevlig häst på alla sätt och vis, men inte riktigt "min typ".
Förutom barnet så har jag jobb, karl och hund av bruksras.

Det blir tyvärr ofta så att annat krockar med mina hästdagar, hon som äger hästen är jättebussig men självklart förstår jag att det ställer till det för hennes planering. Så jag försöker pussla så att allt ska gå ihop. Insåg idag att vi tyvärr är på god väg att "kasta bort" en superbra hund pga att hon prioriteras för lågt. Nu funderar jag på att ta en paus i hästeriet, det känns jättetungt eftersom jag levt för, av och med hästar i så många år... Men samtidigt så är det lika mycket stress som glädje med häst just nu.

Berätta, har ni gjort uppehåll av någon anledning? Kom ni tillbaka till hästarna? Planerar ni att komma tillbaka till hästarna?

Sv: Kan man sluta och sen hitta tillbaka?

Jag har haft uppehåll i 2 år och princip gick från 2 tävlingshästar (tävlade dock inte sista 1½ året) till ingenting och har nu börjat som medryttare. Det gick finfint. Lite ringrostigt till en början, men börjar sakta kommer åter i form. För mig var det precis det jag behövde. Jag hade börjat hamna i en nedåtgående spiral och pausen behövdes för att återfinna motivationen och nu är jag sugen på egen häst igen, men håller mig på medryttarnivå ett tag till för att få det att gå ihop med övriga livet också.

Så ta du en paus och när tiden är rätt går det bra att starta igen. Behåll gärna lite kontakter inom hästvärlden, det gör återgången smidigare.

Jag slutade rida -07 efter att ha haft ett riktigt skitjobb (läs; en riktig skitchef) inom hästvärlden. Började jobba på ett "vanligt" jobb, och hade i princip ingen hästkontakt. Red ett par månader två år senare, ett par dagar i veckan men slutade eftersom hästen flyttade. Sommaren -10 började jag rida igen, då hade jag verkligen massor av hästabstinens! :)
Jag tycker jag kom tillbaka in i det snabbt, musklerna var inte riktigt med känslan var densamma rätt snabbt!

Jag blev skitless, sålde min häst och var inte i ett stall på ett år. Nästa år red jag väldigt sporadiskt, så var egentligen nästan 2 års uppehåll.
Nu har jag börjat rida igen och tycker det är roligare än någonsin. Tog ett tag innan man kom tillbaka till där man var innan, men huvudsaken man hittar glädjen med hästarna igen:)

Jag sålde mina två hästar, sto och föl, när mitt första barn var ett år. Jag var ensamstående och kände att min tid inte räckte till. Det kändes som ett bra beslut. Jag red sedan andras hästar lite då och då, under några år men hade sedan ett uppehåll, efter att mitt andra barn föddes, på nästan 10 år.

Då bestämde jag mig för att börja rida igen. Det var lite trögt i början. Hjälpte ett par olika personer med deras hästar, red på ridskola en kort period, var fodervärd men kände sen att jag ville ha egen häst igen. Jag köpte häst, vi flyttade sen till gård och köpte då ytterligare två hästar.

Tror var sak har sin tid, och bara för att man gör ett uppehålla betyder inte det att man behövar lägga ner för evigt. Kanske blir det inte på samma sätt igen, men samtidigt behöver det inte bli sämre :laugh:

Jag hade uppehåll i 10 år. Från att jag sålde min första häst och då var jag övertygad om att jag aldrig mera skulle rida. Jag var klar liksom. Sedan så började mina barn att rida på ridskola, jag blev sugen efter ett par terminer och nu idag nästan 15 år senare har jag alldeles för många hästar. Så det går absolut

Jag har dragit ner rejält på hästeriet det senaste 1,5-2 åren. Slutade på ridskolan för 3-4 år sedan efter att mitt självförtroende under flera år sakta men säkert trasats samman. Istället provade jag på trav under en termin och fördjupade mig i tömkörning med sköthästen. Hösten 2010 flyttade jag till Berlin för första gången och har sedan dess i princip pendlat mellan Stockholm och Berlin, ett par månader här och ett par månader där. I mars 2011 dog sköthästens ägare och satte därmed punkt för en oerhört viktig men väldigt turbulent period i mitt liv. Dessutom fick hennes död den direkta konsekvensen att jag efter 11 år plötsligt stod helt utan hästanknytning. Det är fortfarande väldigt märkligt att komma hem och inte ha ett stall att gå till.

Helt hästlös är jag däremot inte. Av en ren slump fick jag möjligheten att spendera sommaren 2011 på en ridlägergård/stuteri i norra Tyskland. Arbetade som kolloledare och ridlärare och tog mig även upp på hästryggen igen för första gången på över två år. Planerna är att komma tillbaka dit även denna sommaren om det inte krockar med jobb här i Berlin.

Jag vill någon gång få tillbaka hästarna i min vardag. Någon gång ska jag ha min egna häst men det lär nog dröja ett antal år innan jag har lyckats stabilisera mig själv och min ekonomi såpass att det kan komma på tal. Hoppas dock på att hitta en trevlig medryttarhäst om inte allt för länge. Till dess är jag alltid välkommen till hästgården över en helg när helst abstinensen blir för stor.

Jag gjorde uppehåll i 14 år, från 85 till 99. Det fanns så mycket jag ville göra i livet, jag visste att jag inte ville bli ryttare i första hand utan uppfödare men det hade jag inte ekonomi till. Så jag använde min tid och mina pengar till annat göra annat men behöll intresset genom att bland annat åka på tävlingar och kolla hur avkommor till olika hingstar blev.

99 hade jag pluggat klart, och så fort jag fick min första lön började jag rida igen. Efter några år köpte jag ett sto och har nu henne och två av hennes avkommor.

kl

Självklart kan man göra uppehåll och sedan hitta tillbaka! Ridskolan jag red på stängde för mer än fem år sedan. I flera år gick jag då utan att ens rida en enda gång (jag längtade givetvis, men hade ingen häst att tillgå). För två år sedan hittade jag en underbar medryttarhäst och är numera fodervärd till densamma <3

Gör det du tycker är roligt nu. Om det är meningen så kommer du hitta tillbaka till hästarna senare när du har tid för det :)

Jag slutade med hästar -87 då jag blev skadad och gick på kryckor nästan ett år. Sedan skadade jag mej igen och hade den skadan i nästan ett år. Sedan kom barnen -90 och -92, jag blev ensamstående -93 och hade varken tid, pengar eller egentligen lust. I början av -98 började jag med hästar igen och är sedan dess fast. För mej blev omstarten väldigt bra och även om jag saknade hästarna väldigt mycket då och då under min hästlösa tid då jag bara red sporadiskt så har var sak sin tid. Nu hade jag absolut inte velat leva utan dem.

Det går hur bra som helst! Jag tog en paus från hästeriet efter att min gamla ponny fick avlivas, slutade rida flera år innan dess när han inte orkade bära mig. Var ifrån allt vad hästar hette i lite mer än ett år, sedan tog jag upp det igen med en foderhäst. Det har tagit ett tag att hitta tillbaka, och ridningen är inte fullt återställd, men det är roligt att kunna vara nära hästar igen. Kan inte tänka mig att leva utan dom just nu, men tror att det blir fler pauser framöver tills jag kan köpa mig en egen häst igen.

Tycker som de andra att du kan ta en paus. Du kommer hitta tillbaka igen om och när det känns rätt.

Hade en paus från hästeriet i 3-4 år, red endast sporadisk några gången under den tiden. Tappade motivationen, det var helt enkelt för mycket annat som intresserade mig då just (läs: pojkar, kompisar m.m.);)

Höll hela tiden lite kontakt med hästvärlden (åkte ut till stallet och träffade folket där ibland). Sedan när jag fått "leka av mig" lite så fick jag ett erbjudande om att bli delfodervärd/medryttare på en häst (är väl en ca. 7 år sedan nu), och på den vägen har det rullat på sedan.
Så jo, det går att ha paus, det är rentav bra i många fall, för var sak har sin tid.
För det är ju inte för inte som man brukar säga "förut hade jag tid, pengar och vänner ...nu har jag häst";)

Tack för era svar :bow: Det känns tryggt att så många har hittat tillbaka till hästarna på ett eller annat vis. Jag kommer nog alltid att vara hästmänniska, men man kanske kan vara passiv hästmänniska en period också.
Hade min häst fortfarande varit i livet hade det ju varit en annan sak, men jag tror det är en del i problemet också, att än så länge kan ingen häst mäta sig med henne. Jag är glad ändå att jag fortsatte med hästar efter hennes död, men nu kanske det skulle vara skönt med en paus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka