Kan man släppa häst på klippt vall?

A

ad_hoc_80

Idiot-fråga kanske, men ...

Jag har just putsat ner en vall och klippet ligger ju som "kloggor" på ytan. Eftersom det inte vänts, och det dessutom regnat mycket är det ju inte precis likt hö, utan mer som just "klogg"
Kan man släppa hästar på det, eller kan de bli dåliga av att äta "klogget"?

(Jag har åtminstone en häst som gärna verkar sätta i sig allt det äckliga man trodde att normala hästar inte äter, så hon kommer säkert att käka av detta också ...)

Sv: Kan man släppa häst på klippt vall?

Det är ökad risk de får foderstrupsförstoppning, samt att det LÄTT blir bakterietillväxt i 'klogget' och är hygieniskt olämpligt att ge till häst.

Så kan - jo, bör - nej.

Jag skulle personligen vara väldigt försiktig med det.. Ja t.o.m. starkt avråda!!

Med tanke på gräsets tillväxt under just denna årstid och fako att ju kortare gräs ju högre konsentrerad näringshalt. Resultatet kan mkt lätt leda till fång. Mitt råd är att absolut inte mellan maj-juli släppa hästar på en klippt vall.

Det är kanske inte det som är avklippt som är det farliga utan de korta grässtammarna som är kvar på gräset. De kan innehålla massor av kolhydrater, socker och fruktaner och ett stort intag av dessa kan starta ett fånganfall.

Nu beror det kanske lite på vad det är för häst. Ett fullblod som rids mkt och inte är överviktig klarar det kanske men inte en ponny med lite mer hull. I vilket fall som helst så är det dumt att utmana ödet.

Jag skulle personligen vara väldigt försiktig med det.. Ja t.o.m. starkt avråda!!

Med tanke på gräsets tillväxt under just denna årstid och fako att ju kortare gräs ju högre konsentrerad näringshalt. Resultatet kan mkt lätt leda till fång. Mitt råd är att absolut inte mellan maj-juli släppa hästar på en klippt vall.

Men satan etc. :mad:

Jag klippte dels för att hugga maskrosorna innan de gick i blom, men också för att få bort lite näring ur betet. Trodde bestämt att ju mer man stympar, desto näringsfattigare blir det.

Den hästen som gärna sätter i sig lite vad som helst (rutten halm etc) har dessutom haft fång, så det verkar ju bara att glömma att släppa dem på den vallen. :cry:

När är gräset "ofarligt" igen då? Är det bättre att släppa dem på en helt oklippt vall som vi egentligen skulle tagit hö på?
(F-n - jag trodde jag kunde detta :o)

Det är nog aldrig ofarligt att släppa en fånghäst på en betesvall men det menar du nog inte heller.
Vallgräs är ofta framtagna för att klara ett rejält betestryck vilket innebär att de är tåliga grässorter som övelever det mesta och därmed har utvecklat en större förmåga att lagra sockret. Naturbetesmarker marker eller andra gräs som inte är framtagna till samma ändamål är oftast bättre. Timotej är ett ex på ett gräs med lägre halt av NSC men inte lika beteståligt.
Sedan går det nog aldrig att säga när man vågar släppa dem där. Det kan också vara så att ett längre gräs är ofarligare än ett kortare. Det handlar ju om hur mkt socker, fruktaner de lyckas sätta i sig.

Så ganska svårt att svara på. Jag släpper inte min fångponny på gräsvall.

Skulle om du ska släppa på vallen släppa efter midsommar, när grset blommat över. Men bara under förutsättning att det är 'lagom varmt, lagom mycket regn och bra tillväxt'

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 363
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka