Kan man skicka iväg lastovillig häst på kurs?

Sv: Kan man skicka iväg lastovillig häst på kurs?

Jag tycker att hästen ska förstå när den gjort rätt utan att man ger den godis.

Jag tycker att hästen ska förstå när den gjort rätt utan att man ger den godis.

Men dem är ju så söta, speciellt ponnysarna :P Så när jag vill berömma, berömmer jag rejält men både klappar och röst, och godis beroende på vart jag är. Det funkar iaf på min ponny, han blir jätteglad :)

Just Ellen O har ju en massa metoder för att hästen ska förstå att den gör rätt. Hennes budskap är väl snarare "timing" - att ge beröm just i den stund hästen gör det vi vill att den ska göra. Att ge godis är ett av sätten - och då gäller det själva inlärningen. Men berömmet behöver ju inte vara godis!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar