kan man skicka hösilage på analys själv?

eldkyss

Trådstartare
Skall köpa ett hösilage utan analys. Kan jag själv i min tur skicka iväg det på analys? Hur gör jag isåfall då?

Sv: kan man skicka hösilage på analys själv?

Ja, det kan du. Du samlar ihop prover från ett antal olika balar (ju fler prover desto mer representativt blir analyssvaret) och skickar iväg till något av de analyslabben som finns att välja på. Tillsammans med provet skickar du en fraktsedel (heter det så??) som oftast finns att hämta på labbens hemsidor. Där skriver du vad det är för analys du vill ha. Sen är det bara att vänta, brukar ta en vecka eller så.

okej! Vad för typ av prover? Vad förvarar jag dom i? utomhus eller i rumstemp?

Mvh Emma

okej! Vad för typ av prover? Vad förvarar jag dom i? utomhus eller i rumstemp?

Mvh Emma
Du tar en tuss ensilage ur flera balar. Försök ta tussarna försiktigt så att blad och sånt följer med. Ungefär en liter ensilage vill de ha (har jag för mig, det brukar stå på hemsidan). Provet stoppas i en plastpåse som du trycker ut luften ur och sedan tejpar igen. Den påsen lägger du sedan i ett vadderat kuvert och skickar in tillsammans med din ifyllda följesedel.

okej, men då får jag göra ett ytterst litet ingångshål i balarna väll? Ja menar för det blir väll dåligt om jag öppnar upp dom hur som hellst?

När man tar prover från ensilagebalar ska man helst ta från många balar. Man kan öppna en bal åt gången och därefter fryser man in provet tills nästa bal öppnas. Ska du göra hål i många balar och tejpa igen måste du tejpa igen hålena med speciell uv beständig tejp...silvertejp o dyl går inte. Ta prover från ensilagebalar handlar om att ta prov lååångt inne i balen med, inte bara i ytterkanten. Därför behöver man en höborr för att klara detta om man inte öppnar balen helt.

Ta proverna efterhand som du öppnar balarna istället. Du kan förvara proverna i frysen tills du ska skicka in dem. Är det bråttom med analysen och stora balar så skulle det kanske gå att ta två prov från samma bal, i varsin ände av balen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka