Kan man se på en ung hund om den har bra eller dåliga höfter?

Gabriol

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder - kan man med blotta ögat se om en hund har bra eller dåliga höfter? Vad tittar man efter i så fall?

Har bland annat hört att hundar som ser rörliga/vingliga/"valpiga" ut i bakpartiet oftast har dåliga höfter.

Men kan man egentligen se något alls?

Ni som har hundar med sämre röntgenresultat, hur ser era hundar ut? Anade ni redan innan att det skulle bli dåligt?

Sv: Kan man se på en ung hund om den har bra eller dåliga höfter?

Om de har katastrofalt dåliga höfter/pålagringar kan man på en del (men inte på alla) hundar se att hunden är stel efter vila/visar tydliga smärttecken, men inte annars.

Min förra golden hade hd D och kraftiga benpålagringar runt om. Jag kan inte svara på exakt VAD jag såg, men jag blev inte det minsta förvånad vid röntgen.

Tecknen blev tydligare med tiden. Jag tyckte hon "svängde på höfterna" ovanligt mycket när hon gick, liksom svassade fram och ryggen ormade sig. Framtassarna vred sig successivt utåt (något jag fick höra då kunde vara ett tecken på armbågsproblem/artros). Motion sedan vila = stel hund efter vilan.
Och det var en mycket aktiv hund som rörde sig oavsett och hade hög smärttröskel. Hyperaktiv vilket kanske också var ett resultat av konstant adrenalin/endorfinpåslag pga smärtan, jag vet inte, en teori dock. Hon reagerade inte ett smack när vet (Audell himself) böjde, vred, drog och stretchade innan vi röntgade. Bara viftade på svansen och tyckte det var trevligt att bli hanterad.

Det jag såg, såg jag dock för att jag kände hunden så himla bra och kunde jämföra med när hon var yngre. Jag tror inte att jag hade sett något om det var en främmande hund som jag ombads sia om.

En del säger att en hund som ligger i grodposition på golvet (som en överkörd groda) har bra höfter men det där finns det nog inget fakta om, min låg gärna på det viset och hade gjort det sedan hon var valp.

grodpositionen är inte bara för vovvar med bra höfter, lillsyrrans 5-vägskorsning har urusla höfter och spenderar mer än hälften av sin liggtid på rygg (gärna med någon som kliar honom på magen :) )

Det jag menar med grodposition är på mage, med bakbenen utfläkta. Och som jag skrev, det visar inget angående höftstatus.

ah på andra håller alltså :) missförstod

Min Schäfer är en vinglig sak, en av anledningarna är för att han vuxit mkt och fort (68 cm i mkh). Han är nu drygt 13 månader och röntgades vid 12 månader. Han hade A på ena och B på andra (kommer dok inte ihåg i huvudet vilken som var på vilken höft). Så det stämmer inte att vingliga/klumpiga hundar har dåliga höfter. Han fick även 0 på armbågarna. Jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle vara ett dåligt resultat, så det blev en väldigt glad överraskning!

Tror dessutom att han skulle få A på andra höften också om han röntgades om om ca 6 månader när han musklat sig lite mer. Men det är inget jag orkar kolla då han redan är "godkänd".

Fast det finns väl rätt många "vingliga" schäfrar, är inte det ett rätt utbrett problem inom rasen och beror på dåliga vinklar? Är det en bruksschäfer eller schäfer av utställningslinjer du har?

Min hund som har riktigt dåliga höfter (har ingen gradering) men de är nog runt D/E höfter ligger gärna i grodposition.
Så den terorin stämmar absolut inte på honom heller!

Så fort han ska slappa lite så lägger han sig gärna pladask med magen i backen och bakbenen utfläkta!!:D (mycket snygg stil)

Min äldre schäfer var vinglig och hemskt i sin koordination som valp/unghund. Han växte fort och blev stor 70 cm. Han hade hältor till och från under uppväxten så jag var ju rädd för att det kunde vara problem. Jag lät röntga honom när han va 17 månader och då fick han B på höfterna och UA på armbågarna. Med åren har han ju vuxit till sig i kroppen och vinglat har han inte gjort sen han växte färdigt, han är sju år idag. Det är en utställningsschäfer.

Den yngre var mycket bättre i kroppen som valp (bruksschäfer). Dock var han väldigt vild och sprang mycket med hårda inbromsningar och sånt, ibland tänkte jag helvete hunden kommer få problem. Han röntgades också vid omkring 17 månaders ålder med B på höfterna och UA på armbågarna. Dock så är han mycket stelare helt allmänt än vad den äldre är. Han är tre år nu.

Det är nog mycket svårt att se på en hund om den har bra eller dåliga höfter, jag vet någon domare på någon utställning som trodde sig kunna känna sig till hur höfterna var?

De jag har träffat har varit väldigt stela i höfterna/bakbenen. Men det är då när de redan fått problem (vilket den ena fick redan som ung). Innan har det inte märkts något på dem, men så var de iof inte mina heller.

Man kan iaf inte avgöra något säkert bara genom att titta.

En del säger att en hund som ligger i grodposition på golvet (som en överkörd groda) har bra höfter ...
:rofl::rofl: "överkörd groda" :rofl:

Jag har hört samma, har en överkörd groda här hemma, men han är inte kollad på rtg så jag vet inte hur det ser ut där inne heller.

Min jaktlabbetik var/är väldigt vinglig och lös och det brakade en hel del i hennes höfter ifrån det att vi fick hem henne när hon va valp (1.5 år nu) Hon har aldrig haltat, men vi har hela tiden varit beredda på att hon inte skulle ha bra höfter. När vi röntgade henne så avstod vi ifrån att skicka in höftbilderna, armbågarna är ua men höfterna såg inte roliga ut:cry: Formen på kula och skål är perfekt men otroligt slappa, man kunde se mellanrum mellan kula och skål. Så det är ju inte konstigt att hon sett lös ut.

Vet gav oss strikt träningsprogram med mkt back och cykelträning och vi skulle hålla henne lätt (inga större problem, då hon inte har tid att bli tjock:p). Vi ska följa programmet tills hon är 2 och sen ska hon röntgas om.

Vi kör på med henne och även om hon inte är grann i höfterna så kommer hon få jobba så länge hon inte har ont utav det. Vi startar henne på prov och har henne till jakt. Det är trots allt det bästa hon vet och hon är väldigt duktig på det hon är avlad för. Men tyvärr kansek mina avelsplaner går helt i stöpet. Har vi riktig tur får hon B på höfterna vid nästa röntgen.
Men troligtvis avstår jag ifrån avel även om hon får godkända resultat, hon ska ju dessutom vis framtassarna på proven först.
Men jag vill inte riskera valpar med dåliga höfter, det finns det så många labbar som har ändå!
/LL

Men varför inte skicka in? Det är ju jätteviktigt för rasen att veta var problemen finns, hur ska man annars kunna ha koll på vad som ger dåliga höfter och armbågar?

Svarar båda angående inskickning av bilderna:
Självklart ska vi skicka, men vet ville vi skulle vänta till nästa röntgen eftersom de va så slappa. Troligtvis hade hon inte växt klart första försöket heller. Så för att få så bra resultat som möjligt så väntade vi. Nästa omgång blir inskickade oavsett hur det ser ut eftersom jag är väldigt mån om rasen!

Jag har sagt några gånger, "den hunden har defintivt höftledsfel" och haft rätt alla gånger hittills. Men då är det ganska grava fel och stora raser, 2 av dem har varit labbar.

Hur har dom hundarna sett ut då? Vingliga?

Tack alla för svaren! :)

Samtliga har svängt mycket på höfterna, inte vingliga, men liksom vickat på rumpan. Har en labbe i en kurs jag går nu som nog inte är helt hundra, måste komma ihåg att fråga ägaren.

Men det är ju inget vetenskapligt! Jag har själv en hund som rör sig stelt, men har B-höfter.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 952
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 057
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka