Kan man se könet på UL?

Bellini

Trådstartare
Har hört från ett flertal personer att man ska kunna se könet på fostret vid ett visst dygn, stämmer det? Har aldrig hört någon som sagt att de kollat nämligen.. Och på vilket dygn är det man kan se isf?

Sv: Kan man se könet på UL?

Skulle tro att det är som på människor. Om fostret ligger "rätt" så kan man ibland se könet. Inte att det alltid är så att vid en viss tid att man se det.
Det krävs ju att det är så utvecklat att könsorganen finns.

Jag skulle kolla könet på mitt stos foster men gjorde det försent, man kan kolla runt dygn 60 tror jag det var, vet förklarade att det var några få dagar då man kunde ultraljuda och se vilket kön det skulle bli.

Jag har aldrig varit med om att man sett vilket kön fostret har vid ultraljud på häst. Jobbat på stuteri med ultraljud sedan 1990. Kommer följa tråden med spänning med "risk" för att lära mig något nytt..

Det har jag också hört av en veterinär, och har för mig att h*n sa 70-72 dygn. Kan ha fel i fråga om dygnen, det var ett par år sedan h*n sa det.

Tycker det är konstigt att inte fler använt sig utav det ifall det skulle stämma :confused:

nja, jo det är väll kanske för att det är få som vet om att man (om man nu kan det) kan se könet på dem.... men jo en erkänd duktig veterinär här där jag bor sa att man minsann kunde se könet vid ett visst dygn.. det borde man kunna rent logiskt väll? :confused:

Min vet sa också att man kunde se könet om fölet låg "rätt" under vissa dygn, kommer inte ihåg under vilka dygn tyvärr.

Det låter ju väldigt konstigt att man skulle kunna se könet vid dygn 60-70, eftersom fostret då är pyttelitet. Och varför just under några få dagar - försvinner könet sen eller? ;) Det hade varit med trovärdigt om man kunde se könet vid dygn 200 eller nåt... För även om man kan se könet tidigare så är ju inte handjurets kön utvecklat förrän i den senare hälften av dräktigheten. Alla är ju hondjur från början.

Kan det inte vara så att fostret är för stort efter ett visst antal dygn så att man inte kan se genetalierna?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 376
Senast: malumbub
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 086
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V