Kan man rida western på islandshäst?

Sv: Kan man rida western på islandshäst?

Klart att man kan!! Det kan man med alla raser! :)

Lycka till!!

Det går alldeles utmärkt! :) Det gör jag på min, vi både tränar och tävlar! Resten av tiden flummar vi bara runt, men det hör ju inte hit.... ;)

Vad kul!!
Då verkar det vara helt ok!
Det är så att pappa ska börja rida western på sin islänning! :)

Va kul!! :) Känner mig lite ensam med den rasen på tävlingarna, så det är kul om det kommer fler!!

Jag rider oxå western på min isis :D
Funderar allvarligt på att tävla han nästa sommar :D

klart ni ska ut å tävla! Det är så jäkla kul! :)

Klart att man kan - även om en islandsponny saknar de naturliga förutsättningarna. Det finns ju t o m de som rider western på Tinker, så varför inte.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

Klart att man kan rida western på islänning, man kan rida western på alla slags hästar, jag exempelvis rider på en nordis/ardenner blandning och det går alldeles utmärkt :bump:

Vad menar du med "t.om Tinker"
Skulle den rasen ha några speciella hinder för western eller då menar du? :smirk:

Ja självklart kan man det. Jag har en kompis som tävlade sin islandshäst med placeringar (vi pratar inte VM nu) :)
Alla hästar kan tränas i western och han ha nytta av det som dom lär sej innom westernridningen. Men om du har väldigt höga mål med din ridning kanske du ska välja en annan ras.
:)

toriryttaren.se

För ridning har den väl det mesta emot sej. Det är ju en utpräglad körhäst och är avlad till en exteriör för det ändamålet, oftast stor, seg och klumpig. Har aldrig sett några framgångar i westernridning av en Tinker, faktiskt, inte av en islandsponny heller för den delen! Sorry, men verkligheten är ju sån även om man önskar att den vore annorlunda. :D

Senast ändrad av en moderator:

Nej nej det går alldeles utmärkt att rida western på en tinker!! (faktiskt) jag red nämligen på en ranch där de hade en tinker och han var trots sin storlek och klumpighet som du uttrycker det en väldigt känslig häst som lyssnade bra till alla kommandon.
och nu för den delen rider jag western på en ardenner/nordsvensk (oxå utpräglade arbetshästar) som väger runt 950kg och han är oxå en perfekt westernhäst :)

Undrar bara vilken delstat den ranchen låg i ? :rofl: Texas?
Ja, det är klart en trailbana lär ju en Tinker ta sej igenom, eller om man man tillbringar sin tid i pleasureträsket!

Pleasureträsket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :rofl:

Jag har allt annat än en utpräglad westernras och både jag och kompisen med islandshäst har slagit duktiga ekipage av rasen aq/ap i annat än pleasure.......
Men jag förstår vad du menar med pleasureträsket: låg, långsam och avtrubbad (eller?)
Både islandshästar och andra raser kan faktiskt hävda sej i andra grenar!

So sorry........jag svarade nog fel person men det klurar ni nog ut..... :D

"Fjollridning"sgren inom western! :rofl:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: Mirre
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka