Kan man rida reining med en trailsadel???

Sv: Kan man rida reining med en trailsadel???

Jag hade en trailsadel men sålde den för min sits blev inte alls bra i den.
Jag har upplevt att fendrarna sitter längre fram i en trailsadel än en reiningsadel tex. (som jag rider i nu).
Det kan kanske variera från märke till märke osv. men just den jag hade upplevde jag detta med.

Det är klart att det går rida reining i en trailsadel på lägre nivå men vill man tävla högre är det väl bra att ha en som är mera lämpad.

kanske någon med rejäl stolsits som ridit i den innan? man kan "dra bak" fendrarna en bit på bommen så de hamnar mer lodrätt (jag måste göra så så fort någon annan ridit i min sadel...)

Jo, den hade några år på nacken och var väl inriden och som du säger, personen innan red i stolsits.

kanske någon med rejäl stolsits som ridit i den innan? man kan "dra bak" fendrarna en bit på bommen så de hamnar mer lodrätt (jag måste göra så så fort någon annan ridit i min sadel...)

Vad är fendrarana??

Vad är fendrarana??

Stigläder :)

En bild som namnger westernsadelns delar:
WesternSaddleParts.png

Kanske kan hjälpa...

ang sadel o sadel..
Själv är jag super kräsen. Har man en gång ridit i de som känns som att man sitter ihop med hästen är det svårt att nöja sig med med något sämre.

MEN!!!! Ska man tävla låg nivå och trivs i sin sadel ska man absolut fortsätta med de :bow: jag menar att sitter du bra i din sadel så finns de ju ingen anledning att byta.

Själv är jag super irri på min sadel... men har inte hittat någon annan som passar hästen så nu får jag rida i den.. men vilket betyder att jag får "laga till" mig hela tiden för att min sadel är så flat i sittsen. Om man tittar på typ Billy Cook eller bara crates så ser man stor skillnad på hur de är utformade i sittsen. Det är de som skilljer en bra sadel från en dålig :bow:

Hej!
Kanske man kan dra en liten parallell med de "engelska" sadlarna som nog de flesta av oss är "uppvuxna" med?

Grovt sett kan man ju säga att det finns tre typer av engelska sadlar, allround, dressyr och hopp. Sedan en umptiljon olika märken, tillverkare, teorier om sits, tyngdpunkter mm. (För att inte tala om hur sadlarna passar HÄSTARNA, men det är en helt annan historia... ;) bomvidder, -längder, -kurvaturer...)

För visst kan man rida dressyr i en hoppsadel eller hoppa i en dressyrsadel. Mer eller mindre bekvämt, visserligen, och passar olika ryttare på olika sätt, men det funkar. Vill man sedan tävla på högre nivåer kan det vara en fördel att ha en viss typ av sadel, det underlättar för ryttaren, helt enkelt!

Min tanke är att du kanske skulle testa först, i din nuvarande utrustning, för att se hur du gillar det hela och sedan, efter att ha funderat o läst på lite, ta hjälp av en bra sadelinpassare o hitta en sadel som passar dig o häst. Bra sadlar är dyra, westernsadlar inget undantag. Jag tror att man inte ska stirra sig blind på "etiketten" på sadeln. Sitter den bra på hästen och låter dig sitta bra för det du vill göra i den, strunta i om det är en cutting/ranch/roping/trail/pleasure/reiningsadel!

Generellt kan man prata om följande typdrag hos trail/reiningsadlar:

*Trailsadeln
ska vara byggd så att det ska vara bekvämt för dig som ryttare "on the trail", långa ritter ute i skog och mark. Bör ge en neutral sittposition med dina ben/fötter bekvämt centrerade under din tyngdpunkt. Ofta en relativt lätt sadel med många möjligheter till att göra fast packning mm. Ofta lite material mellan ryttare o häst o ofta möjlighet till infästning av brösta och med två gjordar.

*Reiningsadeln
bör vara anpassad till reiningryttarens behov, med så lite material som möjligt mellan människa o häst. Ofta är stigläderinfästningarna fästa så att stiglädren kan svinga fritt för att tillåta maximal rörelse för ryttaren. Ofta har också reiningsadeln ett "stort" säte så att ryttarens bäcken kan rotera utan att hindras. Oftast bara en gjord.

Horn finns på båda, men är ofta små och låga, för att inte vara i vägen. Ingenting att "repa en kossa" ;) kring!

Hoppas detta var till hjälp?

R

men en trailsadel behöver inte 2gjordar, tycker det är ganska onödigt att de "görs till", eftersom det inte är några snabba stop/vändningar. 2gjordar brukar man mer behöva i reining, cutting osv.

Ah. Jag var nog lite lurvig i mitt inlägg... :o Trailsadel = sadel för att vara ute på en trail ride, alltså ut i skogen över stock och sten, och ofta många timmar. Sorry, skulle ha varit tydligare!

Håller klart med om att en sadel för att använda i en trailklass knappast behöver någon flankgjord o är själv väääldigt förtjust i "less is more", så jag skulle nog plocka bort flankgjorden även om den hade hängt med sadeln.

"Gjord-riggningen" kan vara utförd på mååånga sätt o flankgjordens jobb är att hindra sadeln från att "volta" framåt. Så främsta tillfällena den behövs är vid kossa-arbete, ridning i extrem terräng o dylikt.

Sedan KAN det ju också finnas regelrestriktioner beroende på vilken klass man deltar i, o dessa har jag tyvärr mycket dålig koll på för tillfället. Kan det finnas klasser där man måste alternativt inte får ha vissa utrustningsdetaljer? Kanske detta kan gälla sadlar också? Hmmm... Varje tävlingsorganisation brukar ha nedskrivet vad som gäller, så kolla. E ju lite onödigt att bli utesluten pga någon teknikalitet.

Lite "off topic", men ändå...
Har du funderingar på att använda flankgjord o inte har gjort det tidigare? Tänk då på ett par saker; först och främst; se till att ha erfaren hjälp när du sadlar din häst med dubbla gjordar första gång(erna)! Flankgjorden ligger på ett känsligt ställe och om hästen är ovan kan den bli skrämd och reagera mycket häftigt. Vidare så är flankgjorden till för att förhindra att sadeln tippar framåt. Glider sadeln framåt, använd svanskappa istället! Flankgjorden är inget glidstopp! Spänn den lagomt hårt, risker finns både med för lös och för tight o se alltid till att den sitter fast i främre gjorden.

Stay Safe! :cool:
R

du glömde skriva det viktigaste ang. flankgjorden!

det ska vara en läderband som sitter mella buk och flankgjoden för att förhinda flankgjoden att glida upp i ljumsken till hästen :)

less is more :)

Tack för bra beskrivningar på skillnaderna mellan de olika sadlarna!! :)

Jag kommer givetvis inte köpa en westernsadel om jag inte tror att jag kommer använda den. :grin: Och när jag köper en så kommer jag självklart ta hjälp av någon som kan westernsadlar... Jag kommer dessutom självklart INTE bara slänga på en flankgjord så ... :grin: ;)

Senast ändrad:

Känns som att flankgjordarna bara är ivägen och irriterar. :) Jag kommer nog inte fånga några kossor inom det närmaste och då behöver jag den nog inte :D:bump::banana:

Hehehe... Jag fortsätter på mitt lurviga tema! :p Med "se alltid till att den sitter fast i främre gjorden" var det ju menat som du Tender sa, att det alltid, alltid, alltid ska spännas en "gjord-sammanhållare" (cinch connector, cinch hobble) mellan främre gjord och flankgjord.

"Du:et" i mitt förra inlägg lite allmänt riktat, inte med TS som mottagare direkt, utan lite mer i allmänhet om det är någon som ser den här tråden, tycker att "Wow! Dubbla gjordar låter coolt, DET måste testas!!!" o att då komma med ett par "tänk på detta" kändes som en god idé. Vet alltför många som använder sig av en viss utrustningsdetalj av anledningen "den satt på sadeln/tränset/xxx när jag köpte den" :o eller "jamen, det är så SNYGGT", :o så lite mer som en allmän "ha detta bakom örat".

Stort o varmt lycka till i sadelträsket! Har själv klafsat omkring där ett bra tag, o har man då en matförtjust, plattryggad varelse som dessutom har en manke som ett får, jaaa... :rofl: Då får man leta!

R

Ja, det känns som att många sätter på hjälptyglar och annan utrustning bara för att det är fräckt, ser det särsklit bland yngre ryttare när jag jobbar som ridlärare och hoppungarna har ingen aning om varför dom slängt på både martingal och graman.... :o

Kan tänka mig att det är mycket så inom western oxå. :grin: Många börjar väl dessutom rida western för att dom tycker att det är fräckt och då gäller det ju att ha alla attribut! :crazy::devil: (rätta mig om jag har fel) ;)

Det är bra att man skriver små "tänk på"... för dom som kanske just inte tänkt till... :):grin::bow:

Visst gör det? Jag har sett/hört det lite för ofta för att det ska kännas riktigt bra. Jag tror dock att det är mer ett allmänmänskligt fenomen än att det är på något vis "hästgrensspecifikt", så jag tror att det finns inom alla hästgrenar.

Det jag själv kan tycka är sååå skönt med sådana små "tänk på" är att man sällan kan tänka på allt, att ens liv, hur långt och rikt och fullt det än blir, inte kommer att vara långt nog för att man ska hinna göra alla misstag man behöver för att lära sig det man behöver. :( Bättre då att lyssna lite på andras misstag, lära av dem o i stället vara lite nyskapande och begå NYA misstag! :D

:banana:

R

Visst gör det? Jag har sett/hört det lite för ofta för att det ska kännas riktigt bra. Jag tror dock att det är mer ett allmänmänskligt fenomen än att det är på något vis "hästgrensspecifikt", så jag tror att det finns inom alla hästgrenar.

Det jag själv kan tycka är sååå skönt med sådana små "tänk på" är att man sällan kan tänka på allt, att ens liv, hur långt och rikt och fullt det än blir, inte kommer att vara långt nog för att man ska hinna göra alla misstag man behöver för att lära sig det man behöver. :( Bättre då att lyssna lite på andras misstag, lära av dem o i stället vara lite nyskapande och begå NYA misstag! :D

:banana:

R

Så sant! :idea::bow:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 706
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka