Sv: Kan man överböja en häst?
Just det där att bedöma är ju ursvårt. Inför en försäkringsbesiktning reagerade min V med att ha knappa graden efter böjprov på höger bak. Allt annat u.a, inkl u.a initialt och på arbetsprov.
Han hade dagen innan halkat och ramlat omkull, och jag antog kallt reaktionen kom därifrån. Hästen kändes som en liten miljon och helt fräsch. Vilket var alldeles korrekt, han reagerade aldrig någonsin på böjprov på det bakbenet igen, och var aldrig halt på det heller.
Samma häst kändes inte helt hundra, och klinikkoll. Ohalt initialt, men sparade VB lite på böjt spår, en grad på böjprov (ett bakben, inte samma som ovan, det andra). Tack och lov tar den kliniken rutinröntgen innan behandling. Rtg visade en ful skelettförändring i hasleden. De gick in i leden samma eftermiddag, men kunde inte göra spec mkt. Mindre än ett år senare dömdes hästen ut och triangelmärktes då varesig operation eller behandling hjälpt. Vid utdömningen var det samma grad som när vi började. Men den 'lilla' reaktionen var ett tecken på något så mycket större.
Så samma grad, men helt olika relevans. Det är ju det som är det delikata med böjprov i besiktningssyfte, att tolka. Mitt fbl gick 13 (tror jag, eller var han 14, nåja) år gammal u.a. genom vetbes vid köp. 6 mån senare var han u.a. i allt utom en liten reaktion lågt båda bak. Kändes som en miljon och såg ut som en miljon, och är man såpass 'gammal' och varit löphäst så får man ha den reaktionen. Men då han varit u.a. 6 mån tidigare, så. Vet klurade, kollade och konstaterade att problemet nog var överambitiös häst som satte under sig för mkt, och när musklerna inte orkade bära tog kotorna stryk, samt ryttarbytet. Ingen behandling, bara ändrade skoningen lite, han fick förlängd traktarm bak. Han har seglat genom böjproven sen dess.
Men där var de där små små inget allvarligt, men ändå första tecknet på en (över)ansträngning i leden. Hade man sett det på köpbesiktningen hade knappast någon avrådd dock, med tanke på historien.
Så, böja är eg det lätta - det svåra är att tolka. Jag är skitnervös varenda gång det köpebesiktigas, och ber till gud att slippa små gråzonsgrejer, som inte behöver betyda ett dugg men som kan betyda att..