Kan man lära sig franska?

Miljah

Trådstartare
Dotter har läst franska sen 7:an (fem år) och har alltid legat på svagt G. Hon har tyckt att det är jobbigt med franska och inte tyckt att det är roligt. Nu är hon intresserad av lite olika utbildningar efter gymnasiet där man behöver ett tredje språk och hon funderar på om hon kan lära sig tyska istället (typ genom att plugga/jobba i Tyskland). Jag tycker att det känns så avigt, att hon ändå borde ge franskan en chans, men hon är tväremot det. Finns det några kloka här med egna erfarenheter av att ha lärt sig ett språk som man egentligen har haft det riktigt kämpigt med? Kan jag peppa henne på något sätt (oavsett om det blir franskan eller något annat språk)?
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Tycker hon ska byta om hon känner så, det ska ju trots allt vara åtminstone ok att läsa ett extra språk.

Jag läste tyska från sexan till åttan tror jag. Min pappa är tysk (aldrig pratat tyska hemma dock) vi va mycket i Tyskland när vi va yngre. Ändå kan jag inte prata tyska, det bara går inte, numer förstår jag en hel del men tycker fortfarande att det är jättesvårt.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Franska och tyska är väldigt olika att lära sig. Tyskan har väldigt mycket grammatik, men den är också väldigt "styrd" - det finns regler för allt. Sen påminner ju tyskan mer om svenska, både i grammatik och uttal.
Så jag håller med henne om att ge tyskan en chans istället, kanske försöka lära sig grunderna i Sverige så att hon har något att börja med på plats i Tyskland :)
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag tycker att hon ska byta till tyska istället, varför kämpa med något som ändå bara är jobbigt och tråkigt?
Franskan kan hon om hon vill ta upp igen om några år. Jag läste franska på högstadiet och var väl inte klassens stjärna direkt, nu 7 år senare upptäckte jag att jag kunde förstå en enkel tidningsartikel på franska så även om hon inte känner att hon kan nåt nu kanske det ploppar upp en vacker dag.
Oavsett vad tror jag att hon vinner på att lära sig tyska om hon vill vara trespråkig.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag pluggade spanska tre år på högstadiet. Kunde kanske lite just då, men glömde direkt efter. Nu, fem år senare, kan jag förstå mycket och få mig förstådd. Har bott 4 månader i spanien. Att kunna grunderna hjälper otroligt mycket! Antingen åker hon till frankrike och lär sig lite där, eller så lär hon sig grunderna för tyska i sverige! Det är en enorm fördel :)
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag läste franska i fyra år i skolan. Jag hade det väl kanske inte jättekämpigt, utan hade hyfsade betyg, och hade nog aldrig klarat av en riktig konversation på franska. Några år senare hade jag glömt bort det mesta. Franska är ju inget språk man hör eller använder till vardags, inte som med engelska som man hör hela tiden på tv och på radio. Men i alla fall så åkte jag till Paris i somras på språkresa i tre veckor, efter att inte ha använt min franska på ca 10 år. Det var skittufft i början! Men efter tre ynka veckor började det lossna. När jag åkte tillbaka för en weekend i november kunde jag förstå och göra mig förstådd på en gång.

Man kanske inte nödvändigtvis måste åka dit om man inte har råd eller lust (men jag rekommenderar det verkligen!), men man måste utsätta sig för språket så mycket man kan. Läs böcker på språket, ladda hem nån ljudbok (kanske en barnbok med lite lättare språk?).
Om hon absolut inte vill fortsätta med franskan kan jag annars tycka hon borde ge spanska en chans. Personligen tyckte jag det var lättare att lära sig. Grammatiken påminner även mycket om franskan vilket underlättar om man kan lite grann.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Om hon har ett år kvar för att få ett slutbetyg i franska verkar det ju smart att åtminstone läsa klart gymnasiefranskan och sen börja fundera på tyskan. Det är ju trots allt en hel del jobb för att komma upp i samma kunskapsgrad i ytterligare ett språk.

Ett svagt G är ändå godkänt.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Klart det går att lära sig franska, om man vill. Däremot är nog alla språk väldigt svåra att lära sig om man inte är intresserad. Så mitt råd är att gå på det som känns roligast för stunden, är det tyska - läs tyska. Har man en grund klarar man sig absolut när man väl är där och måste använda språket. Det handlar bara om att våga försöka använda det.

Att kunna ett eller flera språk, om än lite halvknackigt, är guld värt!
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag läste franska i 4 år, jag kan typ räkna till 10 och säga lite lätta standardfraser, dvs sånt en vanlig person lär sig efter någon veckas semester i frankrike där man bara lär sig lite för skoj skull. Fick IG i franska i grundskolan och i gymnasiet bytte jag till spanska jag läste en termin tills jag bytte till en linje där man inte behövde läsa språk.

Såhär i efterhand hade jag nog valt tyska om jag fått göra om det, hade haft lättare för det och det är mer användbart.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Om hon har ett år kvar för att få ett slutbetyg i franska verkar det ju smart att åtminstone läsa klart gymnasiefranskan och sen börja fundera på tyskan. Det är ju trots allt en hel del jobb för att komma upp i samma kunskapsgrad i ytterligare ett språk.

Ett svagt G är ändå godkänt.

Precis ... det ar godkannt och hon har nastan slutbetyg. Hon kan knappast lara sig lika mycket Tyska pa ett ar.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Din dotter bör själv få göra sitt val. Ibland gör vi människor "dumma" val, som vi senare får ta konsekvenserna av. Din dotter närmar sig väl myndig ålder? Eller har kanske redan fyllt?
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag hade uppmuntrat dottern att åka till frankrike på språkresa. Nivån anpassas helt till individen, inte till hur många år man läst eller så, och det är väldigt roligt och lärorikt på ett helt annat sätt än att studera i Sverige, tycker iallafall jag.
När jag har pluggat italienska på plats har jag kunnat handla mat och be om att få prova skor på italienska och det är rätt häftigt när man inser att man kan det.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag läste franska i tre år men var nog aldrig särskilt bra eller intresserad. Då jag hade läst i 2 år fick vi ny lärare som var mycket bättre = mycket mer krävande än den första. Jag föll, pga bristande intresse, av tåget. År 3 hade jag också börjat läsa tyska och det gillade jag, och det vara jag bra på.
Tycker absolut din dotter ska byta språk om hon vill! Varför inte, liksom?
 
Sv: Kan man lära sig franska?

kl

Ja, man kan lära sig franska. Man kan lära sig det man vill, men man måste vara intresserad. Franska ÄR inte lätt! Men om hon bara har ett år kvar skulle jag uppmuntra till en språkresa - det KAN vara det som får polletten att trilla ner Det är en stor aha-upplevelse när man känner att man förstår och kan göra sig förstådd.

Om inte ens ens språkresa lockar - ja, då skulle jag råda henne att hoppa av. Tyvärr hinner hon väl inte läsa så värst mycket tyska på ett år, men traggla med något som hon avskyr känns inte bra.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

*Svarar alla*

Tack för tips och input. Självklart är det hon själv som väljer hur hon vill göra, jag stöttar henne hur hon än väljer. Jag tror att hennes negativa inställning till franskan beror mycket på läraren som inte har kunnat möta henne på den nivån hon är så att säga.

Roligt att läsa om olika erfarenheter, fortsätt gärna att skriva :)
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Problemet med s k B-språk är ju tyvärr också att de kräver ganska mycket pluggande av glosor i början, vilket upplevs som tråkigt/negativt av många elever. Kommer man inte i det i början så kommer det att ta emot sedan.
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Fast svenskt och tyskt uttal är väldigt olikt tycker jag.
Melodin och betoningen och nästan alltid annorlunda!
Men jag förstår vad du menar..
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Dåliga nyheter här, efter 7 eller 8 år med franskan fastnade den fortfarande inte. ;)

Men kanske kan tipsa ändå, jag hade det lite kämpigt med engelskan också, segt med grammatik och lite jobbigt att lära mig ord. Upptäckte att jag lärde mig väldigt snabbt genom att läsa böcker på engelska. Roliga böcker... helst spännande. (på det planet att senare på universitetet (när jag läste engelska) insåg jag att jag på ett test hade fel på glosor jag duktigt pluggat med lappar och alla rätt på glosor när jag bara läste igenom boken utan att ens slå upp dem (glostenta på bok).)

Kort sagt läste jag Harry Potter på Franska (mycket lättare tyckte jag att läsa engelska böcker översatta till franska än franska böcker direkt, meningarna blir kortare...). Trots att jag bara haft medelbetyg i franska så var det inga problem.

Så mitt tips är, om hon gillar Harry Potter, köp den på franska och se om den fastnar. Det kanske kan hjälpa i studierna.

(Btw jag testade också att börja med tyska på gymnasiet, det var lika hemskt som franskan. På gränsen till värre).
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Fast samtidigt, om hon behöver tre språk till sin drömutbildning, varför inte traggla tyska istället för franska... (å andra sidan känner jag inte riktigt till hur viktigt det är att ha slutbetyg i ett språk.)

(Dvs jag ersatte inte franskan med tyskan, vi kunde ha tre språk samtidigt. Det går säkert att fråga om, när jag valde bild också fick jag behålla tre språk om jag bad snällt.)
 
Sv: Kan man lära sig franska?

Jag är sådan att jag har svårt att lära mig något som inte intresserar mig eller som jag mest tycker är jobbigt. Utifrån det tycker jag att din dotter ska byta språk om det är det hon vill.

Du nämner även lärares inverkan på inlärande, och det håller jag helt med om. Jag har haft lärare som fått mig intresserad av saker jag egentligen inte gillar, och jag har haft lärare som helt förstört ämnen som jag egentligen gillade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan jag skriva här? Eller, klart att jag kan, men vad ska jag skriva? Behöver skriva ner några tankar. Känns som om jag står där vägen...
Svar
6
· Visningar
850
Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 216
Senast: AchyBreaky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp