Kan man lägga mineralerna i blöt???

G

Grevinnan

Jag blöter betfor på kvällen som dom ska ha till frukost....kan jag hälla i mineralerna redan då????
Underlättar ju för den som morgonfodrar......
 
Det går alldeles utmärkt! :)

Men ett hett tips är att låta betforen svälla en liten stund (typ 5-10 min bara)och sedan lägga mineralerna uppepå. Annars har du snart en stel "mineralkaka" i botten av hinken. Jättesvårt att få bort, och så går ju hästen miste om det som blir kvar i hinken.

Har du pelleterade mineraler är det inget problem, då kan du blanda.
 
Brukar blanda det i havren... längst ner i hinken så det hamnar högst upp i kribban. Min totto äter upp det.Nu var det ju inte svar på din fråga, men iaf... :D
 
Jag har pelletterad betfor....så jag kan inte lägga mineralerna på efter en kort stund....
 
Det går ju bra ändå. Blöt det som ska blötas och sen strör du på mineralerna ovanpå, då hamnar det inte så mycket i botten på burken!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 659
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 145
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp