Kan man kräva nytt lås av hyresvärden

Mirre

Trådstartare
Är hos en kompis och vi pratar om hennes våldsamma nedsupna as till ex. Två gånger har hon kommit hem och saker har varit flyttade eller det har stått vattenglas på bänken som inte stod där innan. Skitstöveln har nyckeln kvar till läge heten och det verkar ju som att han är där när inte hon är hemma. Kan hon få ett nytt lås/dörr av hyresvärden? Eftersom han mycket väl kan bara gå in och slå sönder både henne och lägenheten Det borde ju gynna hyresvärden också att sas skydda lägenheten.

Är det hon som gett honom nyckeln en gång i tiden kan knappast hyresvärden behöva bekosta. Flyttar man och inte kan lämna in alla nycklar får man ju betala.

Men de borde väl hjälpa henne att göra ett byte där hon står för kostnaden.

Jag flyttade nyligen och mitt ex hade tappat bort en nyckel till lägenheten. Så jag fick betala för låsbytet. Det var åratal sen han tappade nyckeln, men han är inte våldsam på något sätt utan bara fruktansvärt virrig och slarvig (speciellt med nycklar - han har dem på lösbladssytem i fickan:crazy:), så jag har inte skyndat på låsbytet utan hoppats på att nyckeln skulle komma fram. När jag väl beställt låsbyte gick det på några dagar och själva bytet tog tio minuter.

Så, JA jag tror hon får låsbyte när hon ber om det men hon kommer att få betala. Mitt kostade 4500.

Kan hon få ett nytt lås/dörr av hyresvärden?
Hur har han fått nyckeln från början?
Om hyresvärden har givit honom nyckeln så kan hyresvärden byta ut låset på hans bekostnad om han inte lämnar tillbaka den.
Men om hon har givit honom nyckeln så får hon betala nytt lås.
Att få byta lås är däremot inget problem att få göra.
Eller att sätta in ett till lås.

Det brukar inte vara problem att få byta cylinder, det flesta kräver det t.o.m om alla nycklar inte kan lämnas tillbaka. Så har hon blivit av med nycklar (de som exet har) kan hon ju lika gärna byta nu istället för sen. Men hon lär åka på kostnaden.

Antingen kräver hon tillbaka nyckel, nycklarna ger åtkomst till lägenheten och vem hon väljer att ge dem till är hennes ansvar.
Vill han inte lämna tillbaka nyckeln kommer hon med största sannolikhet få betala lås bytet men att hyresvärden gör det, så bara att förklara läget för hyresvärden och säga att man behöver ett nytt lås så hjälper dem en med själva bytet, men hos oss lägger dem sen på en summa på hyresfakturan för lås bytet :)

Han står väl inte kvar på hyreskontraktet @Mirre ?

Hos min hyresvärd (kommunal) hade hon fått ett nytt lås fixat och sedan hade kostnaden debiterats på hyran. Inte konstigare än så. Däremot kan det kanske ställa till med lite besvär (bli dyrare) om nyckeln även går till en gemensam port eller andra utrymmen som övriga hyresgäster också kommer åt. Här har vi taggsystem och/eller programmerbara nycklar, men det ser ju olika ut överallt.

Han står väl inte kvar på hyreskontraktet @Mirre ?

Hos min hyresvärd (kommunal) hade hon fått ett nytt lås fixat och sedan hade kostnaden debiterats på hyran. Inte konstigare än så. Däremot kan det kanske ställa till med lite besvär (bli dyrare) om nyckeln även går till en gemensam port eller andra utrymmen som övriga hyresgäster också kommer åt. Här har vi taggsystem och/eller programmerbara nycklar, men det ser ju olika ut överallt.
Nej det gör han inte, han vägrar lämna nyckeln bara. Den går till lägenhet och ett förråd. Vidarebefodrar det ni skrivit :bow:
Jag är orolig att hon kommer hem en dag och han finns i lägenheten och ger sig på henne :(

Nej det gör han inte, han vägrar lämna nyckeln bara. Den går till lägenhet och ett förråd. Vidarebefodrar det ni skrivit :bow:
Jag är orolig att hon kommer hem en dag och han finns i lägenheten och ger sig på henne :(

Man kan ibland göra en variant där man ändrar på låskolv och nyckel. Vi gjorde det efter att ha haft 72635262626 st hantverkare hemma istället för att byta lås. Kostade 500kr.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur