Kan man klippa nu?

Sv: Kan man klippa nu?

Kan kan man väl alltid, men det stör den naturliga hårfällningen om man klipper för sent och sommarpälsen blir fulare. Håll ut några veckor så har den säkert tappat det mesta!

Förra året klippte jag i slutet av mars,och sommarpälsen blev inte ful,men det kan väl vara individuellt.

Det är klart du kan klippa nu, men som Muehh skrev innan så stör det ju fällningen och sommarpälsen blir oftast ful. Man brukar rekommendera (här iallafall) att inte klippa första gången efter nyår.

Men din häst kommer ju troligtvis börja fälla snart och då är det ju lättare att ta det den vägen och sen försöka få bort så mycket päls som möjligt varje dag.

Snälla du gör INTE det,det är inte lämpligt att klippa efter NYÅR.
Vet att många elithästar klippes året runt,det är att betrakta som mkt onormalt och det torde inte finnas någon anledning till dett a om hästen får det foder och den skötsel som den förtjänar.:love:
Det är skillnad om din häst lider av ngn sjukdom som gör det befogat med onormala klippningar

ge hästen 4 paket jäst om dagen i 5 dagar, sedan 1 paket om dagen i 1 vecka så ska du se att den släpper pälsen fort och blir skinande blank

Oj, såg inte att jag klicka fel, så den blev ju till dig marie, sorry..

Vi klipper ca 1g/ månad året runt, så jag tycker absolut att du kan klippa nu. Vad spelar det för roll hur sommarpälsen ser ut? Behöver hästen klippas för att den skall prestera eller svettas mkt så anser jag att man skall göra det!

Men får hästen en hårsäcksinflammation efter klippningen, kan den sen inte prestera det man önskar. Dessvärre inte ovanligt om man klipper i samband med fällning, är oerhört smärtsamt för hästen och dessutom oerhört jobbig att tampas med som ägare/skötare.

Min kallblodstravare klipptes helt i November men han svettas så mycket nu när han arbetar att jag klippte halsen och magen i förrgår. Tycker att det är bättre att klippa än att hästen är helt genomsvett och det tar flera timmar att torka.

Ja du, det har hänt oss vid ett par tillfällen. Vi klipper därför numera hästarna innan januari har passerat, eftersom pälsen inte växer mer där så kommer sen sommarpälsen utan problem. Har man inte hunnit klippa nu, så får man starkt avråda ifrån att göra det. Den ena hästen blev inte ok från sin hårsäcksinflammation förrän långt in på sommaren, och det blev ett evigt passande med tvättar och torka torrt och rent.

Snälla du gör INTE det,det är inte lämpligt att klippa efter NYÅR.
Vet att många elithästar klippes året runt,det är att betrakta som mkt onormalt och det torde inte finnas någon anledning till dett a om hästen får det foder och den skötsel som den förtjänar.:love:
Det är skillnad om din häst lider av ngn sjukdom som gör det befogat med onormala klippningar

Du tycker att det är onormal att klippa året runt? Sjävklart får elithästar det foder o den skötsel de behöver och förtjänar. Man klipper för att minska svettning och för att det faktiskt ser bättre ut. Presentation är väldigt viktig när man tävlar på elitnivå.

För att undvika hårsäcksinflammation så är saxarna i princip steriliserade mellan klippningarna, tvättade i M-sprit, hästana är nybadade så pälsen är ren samt dom badas efteråt i svag jodopaxlösning eller svampas av med M-sprit. (Killar som rakar sig med rakhyvel och använder rakvatten efteråt får samma effekt...Man stänger porena och samtidigt får hakan och halsen en "dutt" alcohol i form av rakvatten som är lite bakt.dödande).

Hårsäcken vidgas lite mer i samband med fällning, vid klippning kan hårstrån vända ner och fastna vilket i sämsta fall kan medföra hårsäcksinflammation. Dessvärre stänger man inte några hårsäckar i fällningstider.

Har också hört att sommarpälslen blir ful, men har kompisar som har klippt och det har sett normalt ut, så kanske en skröna?
Tänker iaf klippa min ponny nu så fort jag hinner. Han slipper pinan att gå med sin utväxta päls vilket tar mycket av hans krafter på träningarna. Tänk dig själv att gympa med vinteroverallen på. Men det beror naturligtvis på vad man gör med sin häst. Allt är individuellt- Vad gäller elithästarna så får nog de rätt foder men man vill ha dem så kortklippta för att minska svettning och få mer ork.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10