Kan man ha för lite mjölk?

feel

Trådstartare
Dottern är nu 5 veckor och följer sin viktkurva. Men på kvällarna är mina bröst tomma, trots att jag låter henne suga hur länge hon vill så kommer inte mjölken igång på kvällen? Nu har hon lessnat totalt så när hon är trött på kvällen så bara gallskriker hon när jag lägger henne till bröstet (på nätterna och dagarna går det utmärkt).

Jag vet att man ska låta dem suga för att öka produktionen, men stämmer det verkligen alltid? Kan man ha för lite mjölk/dålig produktion?

Kan tillägga att jag har använt amningsnapp (svårt att få grepp) men har kunnat ta bort den mot slutet av varje matstund för att hon ska kunna tömma bröstet bättre.

Sv: Kan man ha för lite mjölk?

Det verkar vara ett vanligt fenomen att bebisen inte blir nöjd på kvällarna vid amning.

Det verkar enligt många bero på att det finns mindre mjölk och att mjölken blir tunnare, detta i kombinbation med att bebis är hungrigare och vill amma oftare kan ge det beteendet.

Enligt min BM fick man mindre mjölk på kvällen om man var väldigt aktiv under dagen.

Själv ger vi vår 2 mån kille ett ordentligt mål ersättning på kvällen så är han nöjd och glad, han har lätt en förmåga att bli lite övertrött på kvällen, särskilt om han är lite extra hungrig.
Jag har inte märkt någon nergång i produktionen,

Senast ändrad:

Det vanligaste är att det inte finns för lite mjölk om man låter barnet styra amningen.
De flesta bebisar vill äta mycket på kvällarna och det verkar vara tomt i brösten. Ibland får man amma tills bebis verkar tömt bröstet och blir arg, sen växlar man bröst tills bebis är nöjd. Det fylls ju på hela tiden.

Mitt första barn hade inte samma sugförmåga som nr 2 så det var stor skillnad att amma dem. Det riktigt visslade och sörplade när nr 2 åt och det producerades mycket mer mjölk. Jag tycker inte att man ska vara rädd för att komplettera med ersättning om det känns som om de inte blir mätta. Amning är ett samspel mellan mamma och barn så det behöver inte ha med mamman att göra om amningen inte funkar 100-procentigt.

Ja, man kan ha för lite mjölk. Det hade jag och jag vet flera som haft det. Sonen fick både dia + ersättning varje måltid eftersom han inte blev mätt på endast bröstmjölken. Jag försökte även pumpa ur efter och mellan amningstillfällena för att försöka få igång mjölkproduktionen med det gick inte. Det blev inte mer ändå.

Så hade jag också med båda mina, ena med amningsnapp och andra utan. Första pumpade jag mycket med och hade alltid en flaska från tidigare på dan till kvällen (jag hade alltså ett rejält överflöd, ändå räckte det inte alltid på kvällen). Tvåan vill inte ha flaska utan det var till att amma i evigheter eller hitta på annat, jag var ute och gick med sjal mycket på kvällarna.

En liten tröst: det går över...

Så hade jag det när L var bäbis. Jag orkade inte se honom ledsen och hungrig, så vi gav honom ett mål ersättning som komplement på kvällen. Enorm skillnad. Nöjd bäbis, nöjd mamma. Hab tog båda bröst och flaska och det var ju dessutom praktiskt då jag kunde åka hemifrån utan honom utan att känna mig stressad.

*delvis kl*

Skönt att höra att det finns andra med samma problem. Men man får ju alltid höra att man ska låta dem suga, mjölken tar inte slut... Men när våran annars väldgt snälla bejbis skriker i timtal vid bröstet så funkar det ju inte så. Jag brukar pumpa ur lite på dagarna så man har till kvällen eller så ger vi ersättning.

Jag tycker att det allra viktigaste är att bebisen bli mätt, den ska inte behöva vara ledsen för att den är hungrig. Om det sedan är så att man pumpat extra under natten eller dagen eller om man ger ersättning spelar mindre roll.

Mjölken tar ju inte slut på så sätt, men barnen äter lite ojämnt och då är det ju svårt för brösten att hänga med i början.

helt ot

och förmodligen en helt knasig tanke

Undra om för lite mjölk kommer från förr i tiden då finare folk inte ammade sina egna barn, utan hade en amma till dem.
Att ha sprängfyllda bröst och få mjölkstockning kan ju inte vara nyttigt.

Jag menar alltså att det skulle gynnat sig genetiskt att ha lite mjölk för finare folk.

helt ot

och förmodligen en helt knasig tanke

Undra om för lite mjölk kommer från förr i tiden då finare folk inte ammade sina egna barn, utan hade en amma till dem.
Att ha sprängfyllda bröst och få mjölkstockning kan ju inte vara nyttigt.

Jag menar alltså att det skulle gynnat sig genetiskt att ha lite mjölk för finare folk.

Om man hade amma så ammade man ju inte själv alls och då bildas ju ingen mjölk.

Intressant frågeställning, men jag tror inte riktigt på teorin. De flesta ammade ju trots allt själva, och för att en förändring ska till över lång tid så ska ju de individer som har förändningen gynnas av den och leva längre och föda fler barn än andra, och jag tror snarare att fattit folk var de som hade allra flest ungar förr i världen?

Angående "för lite mjölk" så tror jag knappast att det är vanligt att man verkligen har för lite för att barnet ska kunna livnära sig, men när det nu finns ersättning så är ju det ett smidigt sätt att slippa problem under perioder då barnet vill ha mycket mer än kroppen producerar.

Senast ändrad:

Det verkar vara ett vanligt fenomen att bebisen inte blir nöjd på kvällarna vid amning.

Det verkar enligt många bero på att det finns mindre mjölk och att mjölken blir tunnare, detta i kombinbation med att bebis är hungrigare och vill amma oftare kan ge det beteendet.

Det är en gammal myt att mjölken blir tunnare på kvällen. Det är faktiskt tvärtom. :)

Det är en gammal myt att mjölken blir tunnare på kvällen. Det är faktiskt tvärtom. :)

Jag redogjorde för vad min bvc kvinna sa och jag antog att hon hade fog för vad hon påstod.

Dessutom står det lite överallt att mjölken blir tunnare på kvällen, ex

http://www.tryggabarn.nu/0-ar/mat-och-maltid/fragor-och-svar-om-amning/

Varför skriker mitt barn på kvällen?
Det är en normal dygnsrytm för många barn. Jämför med hur barnet var när det var ofött. Bröstmjölkens fetthalt varierar också under dygnet och är mindre fet på kvällen. Då måste barnet äta oftare, det är inte för lite mjölk – amma ofta, vila middag.

Själv kan jag inte påstå att det spelar mig någon roll hurvida mjölken är tunn eller fet på kvällen och har därför inte gjort någon grundlig research i ämnet.

Är min bebis ledsen på kvällen försöker jag hitta en metod för att få honom glad igen, i vårt fall funkande det med att ge honom en flaska ersättning eftersom han inte blev nöjd vid bröstet.

+1

Även hos oss var det gnöligt på kvällarna, vilket en flaska ersättning rådde bot på :)

Jag ser att fler svarat samma sak. Ja, man kan ha för lite mjölk, eller som i mitt fall för trånga gångar. Jag ammade i elva månader, men kompletterade med ersättning varje dag. Mitt barn följde inte sin kurva så det upptäcktes ganska snabbt i vårt fall. Man ska inte vara rädd för att använda ersättning tycker jag. Det behöver inte betyda att man förstör amningen.

Jag har samma problem med min två månaders dotter. Hela dagen och nätterna går hur bra som helst att amma, men vissa kvällar känns det som hon är för trött för att äta och för hungrig för att sova. Så det hela resulterar i ett krig, så fort jag erbjuder bröstet tar hon två tag, sen gallskriker hon och sliter. Det är så frustrerande, vi har prövat allt.
Jag har massor av mat, men ena bröstet kommer mjölken för fort fram, så hon sätter i halsen. Så nu sista målet så har vi börjat ge ersättning = lugnare och gladare bebis och jag är inte fullkomligt slutkörd efter striden. Och jag har också tid för min son som också vill ha uppmärksamhet.
Kan vara värt att testa?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 072
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Det kanske blir dubbelpostning nu då jag ställde samma fråga i Vårmammortråden, men tänkte att det kanske är fler som läser här och jag...
Svar
7
· Visningar
3 216
Senast: vindvissla
·
B
Gravid - 1år Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon! Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: kpist
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar