Kan man grundvaccinera för många gånger?

vinkelina

Trådstartare
Dags att beställa vaccinering till hästen. Kollade passet att de börja vara dags, första gången för oss. Men en närmare titt visar att de mellan 2014-2015 gått 18 månader och inte 12. Så blir att grundvaccinera. IGEN

Född 2004, men första vaccineringen i passet finns 2009 (grundvaccinering med två vaccin och ett därpåföljande år inom rätt intervall)

Följande vaccin 2013, två grundvaccin och följande efter 6 månader (augusti och november 2013 samt i maj 2014) sedan är följande gång i oktober 2015

Så, nu blir de att för tredje gången på 7 år grundvaccinera. Men kan de vara skadligt på något sätt?

Det borde det ju inte vara? Jag fick göra om grundvaccinationen på min förra ponny när vi fick hem henne, och då var hon femton år. Frågan är hur många gånger det gjorts innan dess, eftersom hon flyttat runt en hel del. Hon levde tills hon var 26, och var pigg in i det sista, så hon verkade inte ha tagit någon skada av det.

När jag köpte min häst hade den veterinär som besiktigade henne även vaccinerat henne och sa att det hade varit okej, men vid närmare titt så upptäckte jag och min kunniga veterinär jag har nu att det stämde inte och fick göra en grundvaccination igen. Nu vaccinerar vi med jämna mellanrum för att hålla det levande. :)

Ja farligt eller farligt... vi hade besök av en svensk man, healer eller dylikt, i stallet som påstod att ALLA hästar var sneda i kroppen från 1,5 års ålder då vi började vaccinera dem där. Och det berodde på att all medicin var gift som satt sig i höger sida av levern. Och ju mera medicin de fick under sitt liv, ju mera gift låg det i levern. Och när höger sida var full, gick det över i vänster, och därefter i njurarna :cautious:;) Denna häst hade (förutom dårlig lever och njurfunktion) hjärtmuskelinflammation :meh: som behandlades genom att peka med två fingarar mot hjärtchakrat! ;););) Hmm... ja jag har lite svårt att tro på alternativ behandling när det blir så här alternativt!!! :D:D
Men han sade något intressant, han menade att den enda orsaken till att hästar ska vaccineras varje år var ren "business". Till människor har man ju hittat vaccination som håller längre än 12 månader, varför då inte till djur???

Men han sade något intressant, han menade att den enda orsaken till att hästar ska vaccineras varje år var ren "business". Till människor har man ju hittat vaccination som håller längre än 12 månader, varför då inte till djur???
Olika vaccin skyddar olika länge och det gäller både människor och djur.

Ja men det är tankeväckande att det vad jag vet inte finns några långtidsverkande vacciner till djur. Men nu är jag ju inte forskare eller medicinkunnig. :)
Vi vaccinerar djur mot andra saker än människor. En influensavaccination till människa görs om varje år även den. Angående stelkramp så är hästen känsligare för det än människa. I övrigt finns inte så mycket att göra jämförelser mellan.

Hade helt glömt att vi faktiskt vaccineras mot influensa varje år precis som djur ;) Varför är hästar känsligare för stelkramp än oss människor? Blir nyfiken :)

Varför är hästar känsligare för stelkramp än oss människor? Blir nyfiken :)
Vet inte men hästar är rätt generellt känsliga djur. En veterinär som kastrerade en tjur sa till ägaren (som även har hästar) att
"på en tjur kan du spotta i kastrationssåret, på en häst kan du inte andas i det"

Ja farligt eller farligt... vi hade besök av en svensk man, healer eller dylikt, i stallet som påstod att ALLA hästar var sneda i kroppen från 1,5 års ålder då vi började vaccinera dem där. Och det berodde på att all medicin var gift som satt sig i höger sida av levern. Och ju mera medicin de fick under sitt liv, ju mera gift låg det i levern. Och när höger sida var full, gick det över i vänster, och därefter i njurarna :cautious:;) Denna häst hade (förutom dårlig lever och njurfunktion) hjärtmuskelinflammation :meh: som behandlades genom att peka med två fingarar mot hjärtchakrat! ;););) Hmm... ja jag har lite svårt att tro på alternativ behandling när det blir så här alternativt!!! :D:D

Influensavaccin har effekt i ca 6-8 månader med lite tur. Har man extrem tur och svarar bra så kan ett antikroppssvar finnas längre (så var det med det omtalade vaccinet mot svininfluensa; finns fortfarande kvar skydd hos många vaccinerade vilket kan vara tur eftersom årets säsongsinfluensa är just den varianten; svininfluensa).
Vad gäller influensa så är det också så att viruset byter skepnad en del år för år, och man försöker åtminstone på human-sidan matcha vaccinet med viruset.
Å andra sidan vaccinerar vi ju människor i Sverige på hösten, inför den kommande anstormningen så det är tydligt säsongsberoende; när det gäller häst verkar det ju inte finnas någon tydlig influensasäsong med en massa sjuka djur. Det verkar ju vara ganska få och små utbrott, jämförelsevis.

I flera discipliner är det så att vid internationella tävlingar krävs halvårsvis vaccination mot hästinfluensa.

Nej det gör det inte! Senaste sprutan ska vara gjord inom 6 månader och 21 dgr bara. Det är ändrat sen några år tillbaka. Det gör att man kan klara sig på en om året om man planerar.

Kan det vara "magnetmannen" från sverige? Enda gången jag mött honom (efter att ha hört en del) var jag tvungen till att gå och bita mig i tungan för att inte säga något olämpligt…..

Studier visar att influensavaccin inte håller längre än omkring ett år (om ens det) så vaccinering årligt är visst mer underbyggt än hans teorier om lever och njurproblem på i övrigt friska hästar (hästar med njurproblem är väldigt ovanligt och de blir rejält sjuka av det)…
Stelkramp håller i ca 2 år, dock rekommenderas alltid ny booster vid sår om det har gått mer än ett år sedan sista sprutan då hästar är otroligt känsliga för stelkramp.

Vet inte men hästar är rätt generellt känsliga djur. En veterinär som kastrerade en tjur sa till ägaren (som även har hästar) att
"på en tjur kan du spotta i kastrationssåret, på en häst kan du inte andas i det"

Stämmer bra, kor öppnar du hela flanken på i ett stall och gör kejsarsnitt, hästar hade dött av infektion ett par dagar efter om du gjort detsamma…

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Hej! Jag har en ponny på 7 år som har en hälta på vänster framben som kommer och går. När vi först såg den så kom den verkligen från en...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama