Kan man grundvaccinera för många gånger?

Det var ju därför jag skrev om olika discipliner.
Ville inte exkludera...

Fast WRAS följer ju ridsportförbundets vaccinationsregler iallafall. Jag har inte koll på övriga westernförbund.

Även islandshästarna gör det och även där har jag ingen koll på specialförbund om det finns några som har egna internationella tävlingar.

Alternativ 2
För hästar som är aktuella för landslag eller planerar att åka utomlands att tävla gäller följande:

Två grundvaccinationer med 21-92 dagar mellan den första och andra vaccinationen. Efter det är hästen klar att tävla, dock tidigast 7 dagar efter spruta två. Därefter skall första återvaccinationen tas inom 7 månader och därefter skall omvaccinering ske senast var 12:e månad. För att få starta på internationell tävling måste hästen ha en högst 6 månader + 21 dagar gammal vaccination för att få tävla. Det betyder att man bör planera sina återvaccinationer så att de aldrig är äldre än 6 månader + 21 dagar under tävlingssäsongen.

http://www.icelandichorse.se/Tävling/Reglementen/Nyhetertävling2016.aspx

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Hej! Jag har en ponny på 7 år som har en hälta på vänster framben som kommer och går. När vi först såg den så kom den verkligen från en...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama