Kan man göra hästar snällare?

F

Fluffy

Jag undrar om man på något sätt kan få hästar att bli hyggligare mot varandra?
Vi har sex hästar här, och måste ha sex höhäckar i hagen, för ingen av dem låter någon annan äta ur samma.
Vi har alltid fri tillgång på strå (vissa vintrar hö och halm, andra bara hö), så ingen av dem borde vara hungrig.
Men ändå så jagar de undan varandra i rangordning, tills den sista hittat sin höhäck.

Lite trist tycker jag.

Kan man ändra ett sådant beteende?

Sv: Kan man göra hästar snällare?

Det skulle ju vara att dela på dem.

Men om ingen verkar fara illa, så är ju rangordningen bara en del av vardagen.

jag har alltid delat upp de till 1-2 högar extra,
fast nu har ja sån tur så att mina 2 äter ur samma.:love:
Men pröva med 1-2 högar mer o lite längre ifrån än vanligt

Men vi har ju var sin matplats till dem!
Det är bara det att det blir så himla många lådor :crazy:

Det hade varit trivsammare om de kunde vara generösa och trevliga mot varandra!

Vi har t o m ett sto som skjutsar undan sitt eget föl när det vankas kraftfoder. Först äter hon upp fölets, sedan sitt eget. Om man inte passar dem alltså ...
Det tycker jag verkar lite onaturligt, eller?

Det är inte ovanligt. Då kan man ha s.k. Creepfeeding- fölet kommer åt maten, men inte stoet.
Googla på det så hittar du olika lösningar.

Jag undrar om man på något sätt kan få hästar att bli hyggligare mot varandra?
Vi har sex hästar här, och måste ha sex höhäckar i hagen, för ingen av dem låter någon annan äta ur samma.
Vi har alltid fri tillgång på strå (vissa vintrar hö och halm, andra bara hö), så ingen av dem borde vara hungrig.
Men ändå så jagar de undan varandra i rangordning, tills den sista hittat sin höhäck.

Lite trist tycker jag.

Kan man ändra ett sådant beteende?

Hästar gör så, det är inget konstigt alls, inget man kan göra något åt. Isåfall får man ha dem en och en, men hur kul blir det!? Det är inte heller så att dom är elaka mot varandra, en flock måste ha en ledare, och ledaren måste ständigt försvara sin roll genom att ex. markera sin mat och valla undan de mer ranglåga hästarna.

Varför inte ha fler är sex högar, om har sex hästar? Du borde kanske ha minst 4-5 små högar till för att vara 100% säker på att alla hästar få i sig något, en ranghög häst kan lätt springa mellan 2-3 högar och vakta dom :idea:

Blir det för många lådor/häckar eller hur ni nu utfodrar, så varför inte lägga höet på en torr plats på marken?

Vad är det för ideer?
En ledarhäst behöver inte alls mota undan sina "kamrater"!
Vet hästarna att maten ALDRIG tar slut så har de ingen anledning att jävlas.
Vi har 3 foderställen till 15 fölston, coh det är aldrig nåt kiv.
Bara när det kommer in nån ny häst, som inte är van vid fri tillgång. Dom kan hålla på och mota på nån i lägre rang några veckor, sen är det lugnt igen.

Men då får de lite motion på köpet:idea:
Men jag är förvånad att det är så om du har fri tillgång för då borde det inte finnas ngn anledning att jag runt varandra.

Den behöver inte mota undan sina undersåtar så länge de är helt på det klara med vem som bestämmer.

Men minsta ifågasättande gällande varje trappsteg i rangledet ger turbulens i flocken som oftast visar sig vid utfodring.
Det kan var att nummer 2 försöker ta ledarens hög, då försvarar den sin hög och sedan sprider det sig som ringar på vattnet. Det kan även vara en sämre ledare som vill hävda sig genom att ta andras högar och gå runt innan den bestämmer sig för vilken hög den vill ha.
Det finns både bra och dåliga ledarhästar och de beter sig lite olika.

Men så fort alla accepterar sina platser så är det också lugn och ro vid fodringen och detta spring upphör.

Har följt flera flockar på nära håll dagligen, det är mycket lärorikt och fachinerande att få vara med och se detta under en längre tid.

Kl
Ha!
Vet ni inte om man vallar runt de andra tillräckligt mkt så ger de upp o den får allt själv:devil:

så gör min val.
Lägger ut 15 högar på stora ytor.

Men minsta ifågasättande gällande varje trappsteg i rangledet ger turbulens i flocken som oftast visar sig vid utfodring.

Men det är så himla konstigt, för dessa hästar ha gått ihop i många år, och ingen ny har kommit in heller.

Fast det kan nog stämma att ledarhästen är en dålig ledare. Hon är en riktig pissmärr.

...sen är det ju även så att bara för att man har ett gäng hästar i en hage, så innebär det inte att de automatiskt är en flock.

Det pågår ofta försök till omorganistation i rangledet å då blir det turbulens.

Vad är det för ideer?
En ledarhäst behöver inte alls mota undan sina "kamrater"!
Vet hästarna att maten ALDRIG tar slut så har de ingen anledning att jävlas.
Vi har 3 foderställen till 15 fölston, coh det är aldrig nåt kiv.
Bara när det kommer in nån ny häst, som inte är van vid fri tillgång. Domkan hålla på och mota på nån i lägre rang några veckor, sen är det lugnt igen.

Självklart vaktar ledarhästen sin mat och försvarar sin roll i flocken när någon annan utmanar! Klart dom har anledning att "jävlas" om man nu vill kalla det så.
Då är det helt enkelt bara att se till att de andra hästarna inte BEHÖVER utmana den ranghögre hästen för att kunna få i sig något, genom att ex. lägga ut 15 spridda högar på marken.

Då har vi HELT skiljda uppfattningar. Vårt "tuffaste" sto accepterar utan vidare att 6 andra står och äter runt samma bal.
Just för att hon vet att maten räcker, och aldrig tar slut.

Skulle det vara så att vi fodrade ut maten i portioner så är jag säker på att hon skulle bete sig som TS skriver om. Därför är det viktigt att se till att maten räcker och blir över.

Då har vi HELT skiljda uppfattningar. Vårt "tuffaste" sto accepterar utan vidare att 6 andra står och äter runt samma bal.
Just för att hon vet att maten räcker, och aldrig tar slut.

Skulle det vara så att vi fodrade ut maten i portioner så är jag säker på att hon skulle bete sig som TS skriver om. Därför är det viktigt att se till att maten räcker och blir över.

eller så har vi hästar som är olika till psyket :D
Du kanske helt enkelt har en väldigt trygg flock med hästar som alla vet sin plats i rangordningen?
Det har inte kommit några nya hästar eller försvunnit på nästan två år nu till vår lilla flock, men lite gnabb är det, det är stona som är väldigt låga i rang som försöker klättra uppåt, och genast blir satta på plats av vallacken som är den mest dominanta.
Min erfarenhet är helt enkelt att den dominanta hästen mycket sällan eller aldrig använder våld mot de andra hästarna, det behövs inte, för han är född till ledare. Däremot de enda gånger det händer är när någon hotar honom eller utmanar hans plats som ledare, vilket dom gör när dom försöker ta hans mat... därför ser jag till att dom slipper ta maten ifrån honom, och lägger ut ca 3 ggr så många högar med hö som det finns hästar, eftersom att en ranghög häst lätt kan springa mellan 2 högar och vakta dom.. :idea:

eller så har vi hästar som är olika till psyket :D
Du kanske helt enkelt har en väldigt trygg flock med hästar som alla vet sin plats i rangordningen?
Det har inte kommit några nya hästar eller försvunnit på nästan två år nu till vår lilla flock, men lite gnabb är det, det är stona som är väldigt låga i rang som försöker klättra uppåt, och genast blir satta på plats av vallacken som är den mest dominanta.
Min erfarenhet är helt enkelt att den dominanta hästen mycket sällan eller aldrig använder våld mot de andra hästarna, det behövs inte, för han är född till ledare. Däremot de enda gånger det händer är när någon hotar honom eller utmanar hans plats som ledare, vilket dom gör när dom försöker ta hans mat... därför ser jag till att dom slipper ta maten ifrån honom, och lägger ut ca 3 ggr så många högar med hö som det finns hästar, eftersom att en ranghög häst lätt kan springa mellan 2 högar och vakta dom.. :idea:

Får hålla med CK. Även om jag inte har ett stort stall så fungerar det alltid utmärkt med en stor hög bara den aldrig tar slut. Har varit lite omsättning på hästar på senare tid och det tar inte så lång tid innan ny häst inser att det finns så att alla blir mätta och att det är rätt så trevligt att stå panna mot panna och mumsa. Men givetvis ju större flock desto större matbunt i omfång, så att alla får plats att komma in.

Hälsning Maja

Får hålla med CK. Även om jag inte har ett stort stall så fungerar det alltid utmärkt med en stor hög bara den aldrig tar slut. Har varit lite omsättning på hästar på senare tid och det tar inte så lång tid innan ny häst inser att det finns så att alla blir mätta och att det är rätt så trevligt att stå panna mot panna och mumsa. Men givetvis ju större flock desto större matbunt i omfång, så att alla får plats att komma in.

Hälsning Maja

somsagt, det beror väl helt på vilka individer hästarna är?

somsagt, det beror väl helt på vilka individer hästarna är?

Då måste man ha rätt korkade individer, om de inte kan lära sig att dela maten med sina flockmedlemmar, när det finns så det räcker till alla.
Jag kan dessutom lägga till att jag har rätt mycket olika hästar gåendes här, och ganska lång erfarenhet.

och det är säkerligen en stor del av problemet.... att vi tvingar hästarna in i en för dom helt onaturlig flock som inte alls skulle fungerat i det vilda...

jag skulle testat att dela på något sätt som verkar vettigt och se om dom blir lugnare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 715
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 254
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar