Kan man göra om detta till stall??

Men jag hade isåfall tänkt att ställa uteboxar på betongen och lägga gummimatta(och spån såklart) på isåfall, och uteboxarna har redan tak, och om dom får plats så måste det väl bara tillräckligt högt? :)

Men man får tänka på att man ska mäta från ovansidan på bädden och vad jag kan se på bilden så är stallet byggt för djupströbädd vilket är jättebra. Men då är det som sagt från ovansidan på bädden till lägsta punkten (typ bjälke eller liknade) som man ska mäta.
 
Men jag hade isåfall tänkt att ställa uteboxar på betongen och lägga gummimatta(och spån såklart) på isåfall, och uteboxarna har redan tak, och om dom får plats så måste det väl bara tillräckligt högt? :)
Det går inte att säga utan att veta höjd på box och häst som ska stå i den. Reglerna säger att minsta takhöjd till ponny (under 146,6 cm i mankhöjd) är 220 cm. Men för större hästar är det måttet 1,5 * mankhöjden som är minsta takhöjd vid lägsta punkten.
Så en ponny på 148 cm ska ha minst 222 cm en stor häst på 160 cm ska ha minst 240, häst på 175 cm ska ha som lägst 262,5 cm och en jätte på 180 cm ska ha 270 som lägsta höjd.

Den största häst jag haft själv var 186 cm och med dagens regler så måste man ha en minsta takhöjd vid lägsta punkten mätt från bädden på 279 cm till en sådan häst. Vilket tyvärr inte många stall eller färdiga uteboxar har. Många ligger på 250 cm vid lägsta punkten.
 
160 cm +- 2 cm :)

Det går inte att säga utan att veta höjd på box och häst som ska stå i den. Reglerna säger att minsta takhöjd till ponny (under 146,6 cm i mankhöjd) är 220 cm. Men för större hästar är det måttet 1,5 * mankhöjden som är minsta takhöjd vid lägsta punkten.
Så en ponny på 148 cm ska ha minst 222 cm en stor häst på 160 cm ska ha minst 240, häst på 175 cm ska ha som lägst 262,5 cm och en jätte på 180 cm ska ha 270 som lägsta höjd.

Den största häst jag haft själv var 186 cm och med dagens regler så måste man ha en minsta takhöjd vid lägsta punkten mätt från bädden på 279 cm till en sådan häst. Vilket tyvärr inte många stall eller färdiga uteboxar har. Många ligger på 250 cm vid lägsta punkten.
 
En häst som är 162 cm i mankhöjd ska ha en takhöjd som är minst 250 cm vid lägsta punkten inkl. strö den står på, räknat 243 cm från golvet + 7 cm för strö. De där 7 cm är schablon, dvs finns ej strö i boxen vid en teoretisk beräkning räknar man på 7 cm extra för strö, har man strö i boxen som man kan mäta ifrån räknar man från det upp till taket.
 
Hade definitivt gjort ridhus av lösdriften. Du verkar ha andra byggnader som går att fixa till stall. Garaget hade jag låtit vara, och byggt i antingen stallet eller det där det fanns plats för ponny. Behöver man mer takhöjd så är det lättare att sänka golvet än att höja taket.

På jordbruksverket hittar du alla regler för hästhållning :)
 
Här är bilder på resterande byggnader vi funderar på att använda.
Dock osäker på takhöjden i dubbelgaraget men det ser ganska högt ut. I alla andra byggnader är det godkänd takhöjd med marginal.

För det gamla stallet med två boxar. (Behöver kraftigt renoveras)

32425EAD-57CF-4EF7-AC59-EBD57F12E75A_zpsjaqbx786.jpg

85B44543-21E6-4B32-9D98-F2726892C39E_zpscyvbprsn.jpg


Nybyggd, nyhjuten byggnad (?) om jag mäter finns det plats för två stora boxar längst in:

B0F090D3-AF5E-40C2-A83A-850E674DE1F8_zps8toqb3v6.jpg

93E7DA3B-D44B-4339-BC9F-D976E9A25D7A_zpsn5ls6zhm.jpg

987A0E0C-D3E3-4084-8D08-629E2C2BD0C7_zps8lachklk.jpg


Eller garaget:(ursäkta röran, har kastat in lite hästgrejer då vi precis flyttat)
C22129C1-F3E1-4EA0-BE6A-99757FFE0F8A_zpsljrlbc76.jpg

AC4D4102-3732-477A-9DB6-6950402EC6DF_zpsqvo6sbqo.jpg


Sista alternativet jag kan komma på är att köpa färdiga uteboxar med tak och ställa på denna grusplanen (det är dränerat och grus där.
9103B386-D35C-4CF9-AC6E-57DEEB29C6DB_zpsqxzsx3en.jpg


Här är lite av marken, där finns plats för ganska många hästar :)

36260F25-2110-4750-875E-8EA02247C291_zpss7cd0osp.jpg

4D9BA7CB-79CA-48D9-A59C-A8FE82DD1E24_zpszup3srmq.jpg

"Nybyggd, nyhjuten byggnad (?) om jag mäter finns det plats för två stora boxar längst in"

Där skulle jag tryckt in två boxar och då får du även en uppställningsplats?
Ser ut att vara bra takhöjd och ljus/luft :)

Sen skulle jag använda lösdriften som ridhus som de andra påpekat. Eller lösdrift
Hur många hästar ska du ha där?

Mysigt ställe med många möjligheter!
 
Har mätt ut att det får plats tre boxar på den nygjorda plattan + plats för uppställningsplats. Det lutar åt att det blir där. Dels för att takhöjden är väldigt fri o dels att det som du säljer bli bra luft.
När dom tre boxarna är klara hade tvi tänkt att ansöka och göra uteboxar samt ev renovera stallet :)
Jag lägger upp bilder så fort boxarna kommit upp :)

"Nybyggd, nyhjuten byggnad (?) om jag mäter finns det plats för två stora boxar längst in"

Där skulle jag tryckt in två boxar och då får du även en uppställningsplats?
Ser ut att vara bra takhöjd och ljus/luft :)

Sen skulle jag använda lösdriften som ridhus som de andra påpekat. Eller lösdrift
Hur många hästar ska du ha där?

Mysigt ställe med många möjligheter!
Vi
 
Tänk på att plocka bort de gamla dåligt boxarna innan du börjar bygga dina tre i det nygjutna utrymmet. De gamla boxarna räknas som stallplatser så länge de står kvar och då kommer du upp i fler än 4 stallplatser och då blir dina nya boxar olagliga. Du kan då bli tvungen att förpröva dom i efterhand och det kan bli riktigt dyrt! Så gör de gamla obrukbara först så är det OK att bygga 3 boxar sedan.
Lycka till med byggnation och renovering!
 
Ohh du har ju massor av möjligheter! :D
Definitivt hade jag gjort kölösdriften till någon form av litet ridhus, så skönt att kunna slippa värsta ruggvädret ibland, spec om man kan göra en deal med grannen att få använda deras ridbana!

Ser framemot mååånga bilder :D
 
vad ska ni ha gården till är min fråga?
ska du ha för eget bruk, inaccorderingar, utbildnings/försäljningsstall? och hur många hästar ska du ha ?

beroende på det så hade jag gjort olika med byggnaderna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 081
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp