Kan man göra om detta till stall??

MiaE

Trådstartare
Hej.
På vår gård har vi en fd. kolösdrift. Tror ni det skulle gå att göra om till utestall?
Tips och idéer? Någon annan som gjort liknande? Har i mitt huvud tänkt några uteboxar på rad mot väggen?
Ska vi lägga betong på marken?
Trevlig sommar alla :)

560D4F6F-8ED3-4880-8D93-9521616D3F35_zps1qwmsjkd.jpg

9CA5D217-A844-4F79-83E3-FCE6C15BA725_zpsid5ewpz5.jpg

C36E0950-16F2-4C46-B12F-B880BC6BE255_zpstdlmcmk8.jpg

8C5F1B4D-FE61-496D-833F-B5BD6FD78CEA_zpsrtdhiy5x.jpg
 
Nej men gör en fantastisk lösdrift av det istället! Du kan ju ha en utebox också i ett hörn, om någon häst blir ordinerad boxvila.

Jag hade skottat ut skiten, hårdgjort marken och sett till att det var bra dränerat, och byggt en panel i "boxhöjd" runt om.

Eller... om ni har andra utrymmen också så hade jag nog faktiskt övervägt att ha det där utrymmet till ett litet ridhus/ridbana under tak.
 
Åh vad smart!!! Tack!
Vi har en lada också med gamla hästboxar som man kan renovera. Har dock aldrig gjort det förut så vet inte riktigt vart jag ska börja. I stallet har det tidigare varit 2 boxar o där inne är det godkänd takhöjd o dessutom två ganska slitna boxar utan boxdörrar. Det går att renovera. Min kille kan snickra bara vi vet hur vi skall göra på bästa sätt :)
Vill inte göra något fel så det inte blir godkänt eller liknande :)

Det va jättesmart att använda det som ett litet ridhus!!
:D

Nej men gör en fantastisk lösdrift av det istället! Du kan ju ha en utebox också i ett hörn, om någon häst blir ordinerad boxvila.

Jag hade skottat ut skiten, hårdgjort marken och sett till att det var bra dränerat, och byggt en panel i "boxhöjd" runt om.

Eller... om ni har andra utrymmen också så hade jag nog faktiskt övervägt att ha det där utrymmet till ett litet ridhus/ridbana under tak.
rt
 
Jag brukar tänka som så, att använd det som finns till det som är allra dyrast att bygga nytt :). Och nybygg det som är billigast. Ett utrymme med fri golvyta av den där storleken är väldigt dyrt att nybygga ;).

Jag är faktiskt fett avundsjuk, det där ser exakt ut som den typen av gård jag hade velat köpa för att bygga om :).

Appropå renovera det gamla stallet till godkända och trevlig nivå så finns det massvis med bra läsning på både Ridsportförbundet och Jordbruksverket. Googla "bygga stall" så dyker båda länkarna upp.
 
Tack igen :) vi har ett jättestort nybyggt dubbelgarage med betong golv, isolerat med ventilation osv. Kanske man kan sätta in två boxar där?
Det bästa hade ju varit det befintliga stallet såklart.. Men är rädd att det är för slitet. (Jag kan ta en bild på stallet?)
Ridhus hade suttit riktigt fint då grannen har ridbana men vi har inget ridhus på ridavstånd här.

Då blir nog grannarna glada också på köpet om det kommer upp ett ridhus ;)



Jag brukar tänka som så, att använd det som finns till det som är allra dyrast att bygga nytt :). Och nybygg det som är billigast. Ett utrymme med fri golvyta av den där storleken är väldigt dyrt att nybygga ;).

Jag är faktiskt fett avundsjuk, det där ser exakt ut som den typen av gård jag hade velat köpa för att bygga om :).

Appropå renovera det gamla stallet till godkända och trevlig nivå så finns det massvis med bra läsning på både Ridsportförbundet och Jordbruksverket. Googla "bygga stall" så dyker båda länkarna upp.
 
Det enda jag undrar lite över är takhöjden ute vid väggen. Den är inte alltid godkänd för häst även om den är det för nöt.
 
@MiaE såklart det går. Jag hade dock hellre gjort en lösdrift vilket det ju redan är, billigt och bra, och sen köpt några uteboxar som komplement om du ändå vill ha det, det är inte särskilt dyrt om det bara är några få. Fast jag förstår hur du tänker för med existerande bygge kan du ju bara köpa lite vanlig boxinredning och smälla upp dem.
är det inte betonggolv redan? man behöver inte betong i sig, men du behöver isåfall grusa.
 
Här är bilder på resterande byggnader vi funderar på att använda.
Dock osäker på takhöjden i dubbelgaraget men det ser ganska högt ut. I alla andra byggnader är det godkänd takhöjd med marginal.

För det gamla stallet med två boxar. (Behöver kraftigt renoveras)

32425EAD-57CF-4EF7-AC59-EBD57F12E75A_zpsjaqbx786.jpg

85B44543-21E6-4B32-9D98-F2726892C39E_zpscyvbprsn.jpg


Nybyggd, nyhjuten byggnad (?) om jag mäter finns det plats för två stora boxar längst in:

B0F090D3-AF5E-40C2-A83A-850E674DE1F8_zps8toqb3v6.jpg

93E7DA3B-D44B-4339-BC9F-D976E9A25D7A_zpsn5ls6zhm.jpg

987A0E0C-D3E3-4084-8D08-629E2C2BD0C7_zps8lachklk.jpg


Eller garaget:(ursäkta röran, har kastat in lite hästgrejer då vi precis flyttat)
C22129C1-F3E1-4EA0-BE6A-99757FFE0F8A_zpsljrlbc76.jpg

AC4D4102-3732-477A-9DB6-6950402EC6DF_zpsqvo6sbqo.jpg


Sista alternativet jag kan komma på är att köpa färdiga uteboxar med tak och ställa på denna grusplanen (det är dränerat och grus där.
9103B386-D35C-4CF9-AC6E-57DEEB29C6DB_zpsqxzsx3en.jpg


Här är lite av marken, där finns plats för ganska många hästar :)

36260F25-2110-4750-875E-8EA02247C291_zpss7cd0osp.jpg

4D9BA7CB-79CA-48D9-A59C-A8FE82DD1E24_zpszup3srmq.jpg




*dregglar och drömmer*

Mjölkgårdar har verkligen fina möjligheter till att bli fantastiska hästgårdar.
 
Det finns ett till stall i ladan som har godkänd takhöjd för upp till dponny också.
E0DE9DDC-F1D4-48C5-BF7C-89E535EC6C14_zpsdeifuvsj.jpg

08F092E6-D4FA-4332-A0AE-A96D9A21BF1A_zpsdnhzv7n6.jpg
 
Det finns ett till stall i ladan som har godkänd takhöjd för upp till dponny också.
E0DE9DDC-F1D4-48C5-BF7C-89E535EC6C14_zpsdeifuvsj.jpg

08F092E6-D4FA-4332-A0AE-A96D9A21BF1A_zpsdnhzv7n6.jpg

utifrån dina bilder så återigen då förstår jag inte varför du vill göra om kolösdriften till ett utestall ;) du har ju alla förutsättningar att ha uteboxar utöver det utan att investera massor som jag ser det, och resurser verkar finnas utifrån vad du skriver du vill göra med gården osv, så då svarar jag det jag redan svarat ;)
 
Använd lösdriften är mitt tips. Antingen ställer ni in boxar placerade längsmed bakväggen och flyttar vattenkopparna till boxarna (ser ut att vara isolerade vattenkoppar nämligen). I något av de övriga byggnaderna gör ni i ordning en sjuk/skötbox och en uppställningsplats för skötsel/skoning/veterinär och isolerar. Då får ni ett "uppvärmt" utrymme där ni kan sköta hästarna utan att frysa. Ä du säker på att det inte är gjuten platta under djupströbädden i lösdriften? Annars grusar ni upp ordentligt och paddar så att underlaget blir hår och jämnt. Om ni senare vill gjuta platta så har ni redan underlagt klart :) Ni har ju fått tak och väggar i lösdriften redan. Att stoppa in kompletta uteboxar blir "kaka på kaka".
Eller så låter ni lösdriften vara ligghall, om det går att ha en hage i anslutning till ligghallen :)
 
Jag såg nu att det är gjutet i lösdriften!
Garaget är uppvärmt och isolerat men ingen annan byggnad är det. Vill helst ha så många platser som möjligt. Blir inte lösdriften ridhus så kommer vi bygga ett nytt ridhus. Men visst kräver man tillstånd för mer än tre boxar eller något sånt?
 
Det ser ju dock ut att vara mer än 3 meter, verkar vara en riktig hög halmbädd?
Men man får tänka på att man ska mäta från ovansidan på bädden och vad jag kan se på bilden så är stallet byggt för djupströbädd vilket är jättebra. Men då är det som sagt från ovansidan på bädden till lägsta punkten (typ bjälke eller liknade) som man ska mäta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 081
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp